خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • یکشنبه ۳ آذر ۱۳۷۰

 شنبه 30 آذر |  13 جمادی الثانی 1412 21 دسامبر 1991

 

دکتر ولایتی و جمعی از وزارت امورخارجه و هلالاحمر و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی آمدند. گزارش کار برای اجرای قطعنامه را که منجر به اعلان متجاوز بودن عراق شد، دادند. از آن‌ها تشکر کردم. قرار شد برای گرفتن خسارت از طریق شورای امنیت سازمان ملل و با طرف دیگر پیگیری شود.

وزیر نفت آمد. گزارش گروه فنی اعزامی به سودان را داد که نظر دادهاند میتوانیم کار شرکت‌های آمریکایی را که رها کردهاند، برای بهرهبرداری از نفت سودان دنبال کنیم. گفتم که اقدام کنند و فروش نفت به سودان را هم به صورتی که ریسک نداشته باشد، پیگیری کنند. در مورد پتروشیمی و گاز و نفت سفید هم گزارش دادند.

آقای [شکرالله] ریاضی، [نماینده رئیس‌جمهور در کمیسیون خریدهای نظامی وزارت دفاع] آمد. اجازه سفر به چین را خواست و گزارش خریدهای نظامی را داد. دکتر ملکزاده آمد برای نصب رئیس تأمین اجتماعی نظر خواست و برای تهیه آمبولانس استمداد کرد.

تا شب در دفترم کارها را انجام دادم. شورای عالی امنیت جلسه داشت تصمیم گرفتیم جشن پیروزی بگیریم و اعلان پایان جنگ بکنیم و برای گرفتن خسارات جنگ، پیگیریهای لازم را از طریق دبیرکل و شورای امنیت بنماییم و جمهوری‌های مستقل تجزیه شده شوروی را به رسمیت بشناسیم.

در اخبار امروز، تشکیل جامعه مشترک المنافع جمهوریهای مستقل شوروی سابق از 11 جمهوری و اعلان انحلال اتحاد جماهیر شوروی، در رأس و مهم است. بچهها برای شب یلدا هندوانه خریده بودند؛ بد نبود.