خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

• دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۷۰

دوشنبه 25 آذر |  8 جمادی الثانی 1412 16 دسامبر 1991

چمدانها را برای مراجعت بستیم و زودتر صبحانه خوردیم. برای بازدید از رود نیل که قبلاً در دستور کار نبود، ژنرال بشیر آمد و با هم به رود نیل رفتیم. سوار یک کشتی کهنه و رنگ و رو رفته شدیم. کف آن را مفروش و مبل گذاری کرده بودند. کمی هم سرد بود که همراهان به آفتاب پناه بردند تا نقطه تلاقی دو شاخه نیل ازرق و سفید رفتیم.

دو نیل، خارطوم را به ام درمان و ام درمان را به خارطوم بحری وصل می‌کند و جزیره طوطی در میان سه بخش پایتخت است. گفتند عمق آب حدود 12 متر است. سالانه هشتاد میلیارد متر مکعب آب دارد که بیست میلیارد متعلق به سودان و شصت میلیارد متعلق به مصر است. سودانیها از قراری که قبلاً توسط انگلیس گذاشته شده است، راضی نیستند.

مصاحبه کوتاهی در مورد اهمیت نیل با تلویزیون سودان داشتم.[1] از دو مسجد بزرگ و مقبره مهدی و برج تلویزیون ام درمان و پارلمان دیدن کردیم. این برنامه باعث تأخیر در برنامهها و نتیجتاً باعث تأخیر در زمان پرواز و زمان رسیدن به تهران شد.

به قصر جمهوری رفتیم. بنایی که یکصد و هفتاد سال پیش ساخته شده و جالب است. مشرف بر نیل، مثل اکثر بناهای حکومتی دیگر سودان، در همان محل است که گفتند زمینهای‌شان وقفی است و اکنون که کشور اسلامی شده، سند وقفی زمینها صادر شده و وقف شبیه ملک است و اجاره میگیرد.

با حضور جمعی از اعضای شورای انقلاب سودان و همراهان من مذاکره خصوصی داشتیم. آن‌ها از مشکل تأمین نفت گفتند. قرارشان با لیبی یک ماه دیگر تمام میشود. لیبی اجازه سفر به وزیر دارایی سودان برای تجدید قرار نداده است؛ گویا مصر و آمریکا اخلال میکنند.

از ما خواستند که در سال آینده میلادی، به مبلغ 286 میلیون دلار نفت یوزانس [=نسیه]، با اقساط دو ساله به آن‌ها بدهیم و بهره بدهی سابق آن‌ها را که 93 میلیون دلار است، ببخشیم و اصل آن را که 61 میلیون دلار است، در دو قسط کالا بگیریم. قول ندادم و گفتم خودمان در تنگنا هستیم و با دید مثبت بررسی میکنیم و باید در مجلس تصویب شود. دمغ شدند، ولی چارهای نبود. وام را در زمان شاه گرفتهاند.

در مورد ساخت راه و سد و دادن سلاح و خرید کالا موافقت کردیم. در توافق‌نامه های نظامی و تجاری و فنی، آموزشی توسط محسن رضایی، [فرمانده کل سپاه پاسداران] و فروزش، [وزیر جهاد سازندگی] و طرف‌های سودانی امضاء شد. در مراسم امضا، بی نظمی بود. قبل از آماده شدن به جلسه آمده بودیم. چون به خاطر تأخیر عجله داشتیم.

مصاحبه مطبوعاتی مشترکی با البشیر داشتیم. چون وقت‌مان تنگ بود، به چند جمله اکتفا شد.[2] ایرانیها و سودانیها و مصریها سئوال کردند و بیشتر از من.

به فرودگاه رفتیم و با بدرقه رسمی شبیه ورود، با دو ساعت تأخیر پرواز کردیم. اکثریت همراهان من‌جمله عفت و فاطی و... با هواپیمای دیگری برای عُمره به مکه میروند. هنوز کار ویزای‌شان تمام نشده. در راه از جده و ریاض و بحرین گذشتیم.

نماز ظهر و عصر را در هواپیما خواندیم. پیام به ملک فهد و امیر بحرین دادم. جمع‌بندی آمار سفر به سودان، در جمع همراهان در هواپیما مثبت و مهم بود. غروب وارد فرودگاه مهرآباد شدیم. با شور و اشتیاق استقبال شد. مصاحبه کوتاهی انجام دادم.[3] استقبال مردمی هم بود. به خانه آمدم. یاسر در خانه بود و قبلاً با هواپیمای هیئت آقای وهاجی، [وزیر بازرگانی] آمده بود.

گفت سعودیها نمیخواستند به هواپیما اجازه فرود بدهند. وقتی که فهمیدند فائزه و یاسر در هواپیما هستند، بدون ویزا پذیرفتند و استقبال گرم کردند و همه را مهمان نمودند و به هتل بردند و لباس احرام دادند و به مدینه و مکه و جده اسکورت و بدرقه کردند و شبانه قبرستان بقیع را برای زیارت باز کردند.

یاسر تخم مرغ پخت و دو نفری شام خوردیم. گزارشها را از دفتر آوردند تا ساعت دوازده خواندم تلفنی با رهبری صحبت کردم.

[1] - رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392

[2] - در این مصاحبه آمده است: «وقتی ما جهاد خود را در ایران شروع کردیم، فکر وحدت مسلمین را کرده بودیم. استکبار نمی خواهد نیروهای مسلمان متحد باشند. ایران در عرصه های گوناگون به فکر همکاری با مسلمانان است. یکی از اهداف سفر من به داکار همین بود که برای همکاری مسلمانان تلاش کنم. سعی همه ما این است که هر بهانه‌ای که موجب تفرقه باشد، از بین ببریم و اجازه ندهیم عوامل تفرقه انگیز، مسلمانان را در برابر یکدیگر قرار دهد. اسلام محور خوبی برای وحدت است.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392

[3] - در این مصاحبه آمده است: «انقلاب ما جای خود را در دنیا بخصوص کشورهای اسلامی باز کرده است. در کنفرانس، سران کشورها مطالبی را که جمهوری اسلامی مطرح کرد، تحسین نمودند و اثر این مطالب را روی جریان کنفرانس و بعد از آن ما شاهد بودیم». رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392