خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۷۰

یکشنبه 10 آذر |  23 جمادی الاول 1412 1 دسامبر 1991

 

در گزارشها، حرکت استقلال طلبانه اوکراین از شوروی و هشدار و اعلان خطر گورباچف جلب توجه میکند. آقایان دکتر [محمدحسین] عادلی، [رئیس بانک مرکزی] و [محسن] نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] آمدند. گزارش سفر به ژاپن را دادند. در مورد مشکلاتی که کارگران ایرانی که به طور غیر قانونی به ژاپن رفتهاند، ایجاد میکنند و راجع به قیمت ارز و بودجه ارزی سال 1371 مذاکره شد.

آقای [حسین] محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] آمد. گزارش سفر به چین و تولید فولاد و پیشرفت کارها و خرید کارخانه دویست تنی [سیمان] از چین را داد. [آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. گزارش جلسه اوپک را داد و از ارزان شدن نفت در بهار و تابستان اظهار نگرانی کرد. خواست که در سنگال، از شاه [عربستان] سعودی بخواهیم بهتر همکاری کنند و گفت اندونزی خواسته است که برای اتحاد مسلمانان‌شان در انتخابات کمک کنیم.

روسای دانشگاهها و [آقای مصطفی معین]، وزیر فرهنگ وآموزش عالی آمدند. گزارش کار دادند و نیازها را مطرح کردند؛ قول کمک دادم و توجیه‌شان کردم که خواستههای غیر قابل دسترس مطرح نکنند.[1] نماز جماعت‌خواندیم. ناهار مهمانم بودند.

 عصر در جلسه هیئت دولت شرکت کردم. بحث ریالی بودجه تمام شد و با رشد 13 درصدی بسته شد و بحث بخش ارزی ادامه یافت. آقای میرزاده، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور]، گزارش داد که کارشناسان سازمان ملل، بناست خسارات ایران در جنگ را حدود دویست و پنجاه میلیارد دلار اعلان کنند.

شب مهمان آیت‌الله خامنهای بودم. درباره نطق من در سنگال، مسائل شوروی، دانشگاهها، شاهرود، طرح نیشکر، کمک به آزادی گروگانها [در لبنان] و بودجه و مسائل دیگر مذاکره کردیم.

 

[1] - آقای هاشمی، در این دیدار از مسئولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور خواست، با ابتکار و نوآوری و حرکت بر مبنای برنامه، در جهت حل مشکلات تلاش کنند. رییس جمهور با اشاره به‌گام‌های بلندی که مراکز آموزش عالی برداشته‌اند، تسهیلات و امتیازاتی را که دولت برای دستگاه آموزش عالی قائل شده یادآور شد و گفت: «در یک سال اخیر، هیأت امنای دانشگاه‌ها شکل گرفت و اختیارات زیادی به‌آنها داده شد و در زمینه اصلاح حقوق کارمندان دولت، اساتید دانشگاه‌ها اولین قشری بودند که از آن بهره‌مند شدند. انسان‌سازی و تحقیقات، مهمترین کار کشور است و مسئولان نظام و در رأس آنان مقام معظم رهبری، دولت و مجلس، با ایمان به‌این مسأله برای رفع مشکلات دانشگاه اولویت قائل هستند. دولت به‌خاطر ایمان به‌کار اساسی دانشگاه‌ها در سال جاری، بودجه بیشتری را به دانشگاه‌ها اختصاص خواهد داد و برای پیشبرد اهداف تحقیقاتی و تقویت مراکز آموزشی و پژوهشی (Äاولویت قائل است». رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392