خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • یکشنبه ۳ آذر ۱۳۷۰

یکشنبه 3 آذر |  16 جمادی الاول 1412 24 نوامبر 1991

 

 با هلیکوپتر از سعدآباد به سوی کرج پرواز کردیم. فرماندار و نماینده کرج هم بودند. در راه توضیحات دادند. اطراف کرج دور زدیم و نقاط مهم شهر و اطراف را معرفی کردند. شهرکهای بزرگ فردیس، مهرشهر، اسلامشهر، عظیمیه و حصارک توجهم را جلب کرد. پارکینگ عظیم ماشینآلات سپاه در جنوب کرج، به نظر خیلی بزرگ و مسرفانه آمد.

در حیاط نوساز فرمانداری فرود آمدیم. استقبال رسمی انجام شد. سپس در شورای اداری در همان فرمانداری شرکت کردم. فرماندار توضیحات داد و تابلوی روشنی از وضع شهرستان کرج ترسیم کرد و برای رفع مشکلات کمک خواست.

حدود یک و نیم میلیون جمعیت دارد که با رشد 11 درصدی بعد از انقلاب تاکنون، دچار عقب ماندگی در امور زیربنایی مثل آب، برق، آموزش، بهداشت و... و همچنین مشکل اسلامشهر و سازمان ناقص اداری شهر است.

سپس در جلسه توضیحات برنامه گازرسانی به شهر، در همان فرمانداری شرکت کردیم.[1] پروژه گازرسانی به حدود دویست هزار خانواده که 15 هزار آن امروز آماده شده است. از آنجا به میدان بزرگ شهر رفتیم. مشعل گاز را روشن کردم. مردم اجتماع عظیمی در دور میدان داشتند. یک دور اطراف میدان، پیاده از جلوی مردم عبور کردم؛ خیلی پرشور، ابراز احساسات نمودند.

به خانه آقای پناهی رفتیم؛ خانوادهای که سه شهید [= اکبر، سعید و مسعود پناهی] داده است. با فرزندان دیگرش جمع شدند. مادر شهدا، سخنران، هنرمند و شاعره توانایی است. یکی از اشعارش را برایمان خواند؛[2] تشویق‌اش کردیم. گاز خانه آن‌ها را که به هزینه شرکت گاز انجام شده است، روشن کردم و هدیهای دادم.

از آنجا به محل سپاه رفتم و در اجتماع پرشور مردم و نیروهای بسیج شرکت کردم. استقبال و تشریفات نظامی و سرود و خیرمقدم امام‌جمعه و گزارش فرمانده ناحیه بسیج انجام شد. سخنرانی کوتاهی کردم.[3] به تهران برگشتیم. ساعت دوازده و نیم به دفترم رسیدم.

تا ساعت چهار بعد از ظهر، نماز و ناهار و استراحت انجام شد. دکتر ولایتی [وزیر امور خارجه]، برای گزارش سفر اتریش و مشورت و خداحافظی برای سفر ده روزه به شوروی و جمهوریها [ی مسلمان نشین] آمد.

در جلسه هیئت دولت شرکت نمودم. تبصرههای بودجه سال آینده در دستور است. بعد از نماز مغرب و عشا، جلسه را به دکتر حبیبی سپردم و به منزل رهبری رفتم. گزارش سفر کرج را دادم. درخواست رسیدگی ایشان به پارکینگ ماشین‌آلات سپاه در کرج و انبارهای خالی آن‌ها هم مطرح شد.

در خصوص مسائل جاری دادگاه ویژه [روحانیت] و احضار آقایان [حسین] هاشمیان و [مرتضی] الویری مذاکره کردیم که قرار شد از احضار آقای الویری خودداری شود، چون روحانی نیست. درباره مسائل سفر من به سنگال، سخنرانی و ملاقات در آنجا و ادامه سفر و موضوعات مورد بحث دیگر مذاکره شد. ساعت نُه شب به خانه رسیدم. عفت نبود و یاسر تنها بود.

 

[1] - آقای هاشمی، در این جلسه با یادآوری زیان‌هایی که کشور از ناحیه تأخیر و ناهماهنگی در اجرای پروژه‌های بزرگ متحمل می‌شود، نقش مدیران موفق را در هماهنگ کردن مصارف عمرانی بسیار مهم دانست. ایشان با اشاره به تأثیری که گاز در ده سال آینده در کشور دارد، اظهار امیدواری کرد در برنامه‌های اول و دوم، تمامی نقاط کشور که امکان انتقال گاز به‌آنها وجود دارد، از گاز بهره‌مند شود و زندگی مردم به‌طور محسوسی تغییر کند. رییس‌جمهور تأکید کرد چنانچه به‌جای استفاده از نفت و دیگر سوخت‌ها به‌مصرف 30 میلیارد متر مکعب گاز برسیم، حدود 7 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی کرده‌ایم که می‌تواند یک کشور را اداره کند. آقای هاشمی از توسعه شبکه گازرسانی که رفاه و آسایش مردم را به‌دنبال داشته باشد، به‌عنوان یکی از افتخارات جمهوری اسلامی یاد کرد و گفت: کشور ما فقیر نیست و نباید به جهان سوم تعلق داشته باشد. ما می‌توانیم ایران را به یک کشور مرفه و الگو تبدیل کنیم که حتی قادر باشد به‌کشورهای اسلامی و فقیر کمک کند. باید تدبیر ما این باشد که از درآمدهای منطقه برای از بین بردن فاصله این نیازها و امکانات استفاده شود.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392

[2] - این شعر در بخش ضمایم کتاب چاپ شده است.

[3] - آقای هاشمی در جمع 33 گردان از بسیجیان این شهر در پادگان شهید شرع‌پسند حضور یافت و مورد استقبال گرم بسیجیان قرار گرفت. ایشان در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اهالی کرج اظهار داشت: «اکنون چند سال است که ایام پرشور اعزام بسیجیان به‌جبهه‌ها گذشته و ما همچنان شاهد آنیم که بسیجیان در صحنه‌های مختلف حضور فعال دارند و ما توانسته‌ایم با اتکا به ارتش بیست میلیونی دوران بسیار سخت و مشکل هشت ساله جبهه‌های (Äمقدس را با کمال قدرت و سرافرازی پشت سر بگذاریم. بسیجیان شهرستان کرج افتخارات زیادی در طول دفاع مقدس به‌نام خود به ثبت رسانده‌اند و لشکر همیشه پیروز 10 سیدالشهدا، همیشه صف‌شکن جبهه‌ها بوده و گره‌های کور را گشوده است.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392