خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • شنبه ۲ آذر ۱۳۷۰

شنبه 2 آذر |  15 جمادی الاول 1412 23 نوامبر 1991

 

 ساعت هشت به دفتر رسیدم. ساعت نُه صبح، ملاقاتها مطابق معمول شروع شد. جلسه شورای تعیین الگوی مصرف داشتیم. گزارش جلسات فرعی را دادند. در مورد الگوی مسکن، پیشنهاد مشخصی آورده بودند و موارد دیگر لباس و غذا و دارو و حمل و نقل را در دست بررسی دارند. تصویب کردیم که [الگوی مسکن] برای تهران 75 متر و برای شهرستانها 100 متر با اولویت حمایت دولت و آزاد بودن برای عموم باشد.

دکتر [محمدعلی] نجفی، [وزیر آموزش و پرورش] آمد و نیازها و کمبودهای آموزش و پرورش را گفت. وزیر تجارت کوبا آمد و نامه آقای فیدل‌کاسترو را آورد. خواستار فروش نفت، در مقابل خرید شکر شد و مشکلات‌شان را به خاطر شرایط جدید شوروی و بلوک شرق توضیح داد. آقای [محمود] واعظی، [معاون وزیر امورخارجه] آمد. راجع به موضوع کمک به آزادی گروگانها [در لبنان] صحبت شد.

عصر تا ساعت شش کارها را انجام دادم. پیش نویس سخنرانی در اجلاس سران کنفرانس اسلامی را اصلاح کردم. شب شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. درباره افغانستان، ترکیه و دبیرکلی [سازمان ملل] پطروس غالی[1] بحث شد.

ساعت نُه شب به خانه آمدم. فائزه آمد و برای مذاکره احتمالی با رئیس‌جمهور آذربایجان شوروی مشورت کرد؛ فردا عازم باکو است.

 

 

[1] - پطرس غالی، دیپلمات مصری است که ششمین دبیرکل سازمان ملل متحد از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷ بود. وی از خانواده‌ای قبطی و ارمنی است. پدربزرگ او «پطرس پاشا غالی» از ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۰ نخست‌وزیر مصر بود.