خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • شنبه ۲۵ آبان ۱۳۷۰

 شنبه 25 آبان |  8 جمادی الاول 1412 16 نوامبر 1991

 

ساعت نُه صبح، [آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. در مورد پیشرفت حفاری‌های گاز پارس جنوبی در خلیج فارس و پیش فروش نفت گزارش داد. گفتم در زمان جنگ ما نتوانستیم کاری در آن مخزن عظیم مشترک گاز داشته باشیم و قطر از ما جلو افتاده است؛ با اولویت باید کار استفاده از مخزن دنبال شود. آقای زنجانی، [رئیس سازمان برنامه‌وبودجه] هم رسید و راجع به نیازهای اعتباری وزارت در سال 1371 صحبت شد؛ پیشنهاد بالا بردن بهای فرآوردهها را دادند. به آقای زنجانی توصیه کردم که اعتبارات ساخت سدها و مهار آبها در پارس جنوبی را بالا ببرند.

دکتر هاشمی گلپایگانی برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. از مسئولان لبنان آمدند. سیاست کمک به حل مشکل گروگانها در لبنان را توضیح دادم. آقای [سیدکمال] خرازی، [نماینده دایم ایران در سازمان ملل] از نیویورک تلفن کرد و تاکید داشت که حضور صلیب سرخ را بپذیریم تا قطعنامهای در سازمان ملل علیه ما تصویب نشود.

آقای [عباس] آخوندی آمد. برنامههای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و طرح ساخت 25 هزار مسکن ارزان قیمت در سال و واگذاری با اجارههای ارزان را گفت و کمک بانکها را خواست. آقای [مرتضی] محمدخان، [رئیس کل گمرک] آمد و گزارش اقدامات گمرک برای کم کردن پرسنل از طریق استفاده از کامپیوتر و حذف تشریفات زاید و دستپاگیر را داد.

عصر تا مغرب، کارهای دفتر را انجام دادم. شب شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. تصمیم گرفتیم [نماینده] صلیب سرخ را بپذیریم و آمدن هواپیماهای افغانی برای پناهندگی را قبول کنیم. قرار شد در مورد زورگوییهای آمریکا به لیبی انتقاد کنیم. آقای [عبدالله] نوری، [وزیر کشور]، خبر از واردکردن ضربه سنگین به اشرار در شرق کشور داد.

شام را با احمد آقا، مهمان آیت‌الله خامنهای بودیم. همان بحثهای شورای عالی امنیت ملی مطرح بود. در مسیر خانه، احمد آقا از احتمال بروز مشکلاتی در مورد اصل ولایت اظهار نگرانی کرد؛ گفتم اگر [نمایندگان مجلس] خُبرگان به وظایف خود عمل کنند، چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

سرشب آقای [احمد] وحیدی از سپاه آمد. راجع به کمک به حل مسئله لبنانی‌های زندانی در اسراییل و گروگانها در لبنان مذاکره و تصمیمگیری شد. دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه] آمد و برای سفر به یونان مشورت کرد. در مورد سفر من به آفریقا مذاکره شد.