خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • شنبه ۱۸ آبان ۱۳۷۰

شنبه 18 آبان |  1 جمادی الاول 1412 9 نوامبر 1991

 

 آقای [غلامرضا] فروزش، [وزیر جهاد سازندگی]، گزارشی از وضع شیلات، دام، لبنیات، مرغ، تخممرغ، زنبور عسل و مراتع داد و برای توسعه صنایع تبدیل لبنیات و علوفه دام استمداد کرد.

اعضای شورای مرکزی جامعه حضرت زینب (س) آمدند. خانم [مریم] بهروزی گزارش داد و من برایشان صحبت کردم.[1] خواستم ترتیبی بدهند که زنان ایران، با واقع بینی و با توجه به نیازها و امکانات و استعداد زنان، الگوی زنان مسلمان جهان بشوند.

تیمسار [منصور] ستاری، [فرمانده نیروی هوایی] آمد. برای زمینهای تعاونی پدافندیها و اجازه پرواز هواپیماهای حمل و نقل نهاجا [= نیروی هوایی ارتش] در داخل و خارج، از طرف رهبری استمداد کرد و خبر داد که سوریها برای راهاندازی ایلوشینهای عراقی آمدهاند و متقابلاً کمک میخواهند.

دکتر عباسپور آمد. گزارش پیشرفت صنایع شن. م. ر [= پدافند شیمیایی، میکروبی، رادیو اکتیو] را داد و برای سفر به کره شمالی نظر خواهی کرد؛ روی گرفتن دانش فنی تأکید کردم.

دکتر [حسن] حبیبی آمد. راجع به تفسیر اصل 139 و مشکل ارجاع به دادرسی از قراردادها مذاکره کردیم و راه حلی به نظرمان رسید. گزارش مذاکرات با قطریها را داد. عصر تا نماز مغرب کارها را انجام دادم. تلفنی از رهبری خواستم که با سفر به فولاد مبارکه و پرواز هواپیماهای حمل و نقل نهاجا [=نیروی هوایی ارتش] در خدمات کشوری موافقت کنند.

 دکتر [حسن] روحانی برای دستور جلسه شورای عالی امنیت ملی آمد. سرشب شورای عالی امنیت جلسه داشت. درباره نفت، نحوه برخورد با مسئله توقف کشتی ما در ترکیه، آزادی اسرای عراقی برای تداوم مبادله، اظهار نظر دبیرکل [سازمان ملل] در بند 6 و 7 قطعنامه [598] و اجازه به صلیب سرخ و سفرگالیندوپل به ایران تصمیمگیری شد.

شب هیئت قطری، به ریاست [آقای شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی]، ولیعهد قطر به ملاقات آمدند. مذاکرات دوستانه بود؛ نامه دعوت امیر قطر را آورد. هیئت قطری، شام را به طور خصوصی مهمان من بودند. در مذاکرات خصوصی، معلوم شد که برای عقد پیمان دفاعی شبیه کویت و بحرین، با آمریکا مشغول مذاکره‌اند. دیروقت به خانه آمدم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «با وجود اینکه در طول دوران پس از انقلاب تحولات چشمگیر و پیشرفت‌های قابل ملاحظه ای در امور مربوط به زنان صورت گرفته است، ولی هنوز تا رسیدن به حد مطلوب مورد نظر اسلام و ایجاد زمینه های رشد و تکامل خانم های مسلمان و متعهد از دیدگاه قرآن در جامعه فاصله وجود دارد و امیدواریم این فاصله ها به تدریج کم شود. جمهوری اسلامی می تواند در زمینه های تربیت، معاشرت، تحصیل، فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، شغل خانه داری و ورزش الگویی برای زنان کشور تعیین کند و این الگو را به کشورهای اسلامی ارایه دهد.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392