خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۷۰

دوشنبه 22 مهر |  5 ربیع الثانی 1412 14 اکتبر 1991

 

برای بازدید از مؤسسه استاندارد و نمایشگاه کالاهای دارای مهر استاندارد، به مناسبت روز جهانی استاندارد، از خانه یکسره به کرج رفتیم. وقت زیادی صرف دیدار غرفهها و گفتوگو با صنعتگران کردم. سپس در جمع مدیران سخنرانی کردم[1] و جوایز را دادم. سپس از آزمایشگاه بیولوژی بازدید نمودم. بعد از مصاحبه با هلیکوپتر، به دفتر برگشتیم.

 [آقای فیلیپ برن]، وزیر تجارت خارجی زلاندنو برای ملاقات آمده بود. با تأخیر رسیدم. ملاقات، کوتاه و تشریفاتی انجام شد. عفت برای شرکت در کنگره جهانی

بزرگداشت خواجویکرمانی[2] به کرمان رفت. عصر شورای اقتصاد جلسه داشت. شب در دفترم ماندم و کارهای عقب مانده را انجام دادم. دیروقت خوابیدم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «دلیلی ندارد که ما کمیت را ترجیح بدهیم و به کیفیت نپردازیم. از بعد اقتصادی نیز همه ما مصرف کننده هستیم و همه در حد خود و همه مردم به‌خوبی می‌دانند که کالاهای مطمئن و با کیفیت بالا، همیشه در زندگی انسان‌ها صرف داشته است. اشخاصی که فاقد امکانات باشند اجباراً کالاهای بدون کیفیت مصرف کنند، یا کالا اندک و یا پول کافی نداشته باشند یا اینکه اطلاعات‌شان محدود باشد و قطعاً هیچ مصرف‌کننده‌ای مایل نیست کالای نامرغوب ولو ارزان مصرف کند. کشورهایی اکنون در بازار جهان دارای وضعیت خوب و مناسب هستند که کالاهای‌شان از نظر کیفیت مطلوب است. شرکت‌هایی در بازارهای جهانی مانده‌اند که در رقابت‌ها توانسته‌اند کیفیت خوبی ارایه دهند. آبروی یک شرکت، آبروی یک کشور به آبروی صنعت آن بستگی دارد، با هر حسابی و از هر زاویه‌ای به‌موضوع بنگریم، می‌بینیم که توجه به کیفیت کالا، کار بسیار ارزنده‌ای است که متأسفانه کشور ما در گذشته در بسیاری از موارد از این نعمت محروم بوده است.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392

[2] - کمال‌الدین ابوالعطاء محمودبن علی‌بن محمود، معروف به «خواجوی کرمانی» (زاده: ۶۸۹ ه.ق.کرمان - درگذشت: ۷۵۲ ه.ق.شیراز) یکی از شاعران بزرگ نیمۀ اول قرن هشتم است. آرامگاه خواجو در تنگ الله اکبر شیراز است. وی از شاعران عهد مغول است و اشعار عرفانی در کارنامۀ خود دارد.