خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۷۰

 پنج‌شنبه 28 شهریور |  9 ربیع‌الاول 1412 19 سپتامبر 1991

 

اساتید معارف اسلامی دانشگاه‌ها و نمایندگان رهبری در دانشگاه‌ها آمدند. برایشان مفصل صحبت کردم[1] و خواستم جوابگوی نیازهای دانشجویان باشند. مجمع تشخیص مصلحت جلسه داشت.[2] مصوبه مربوط به لزوم وکیل در دادگاه‌ها اصلاح و تصویب شد.

عصر [آقای اکبر ترکان]، وزیر دفاع آمد. گزارش سفر به کره شمالی و توافق‌ها و خریدهای جدید از چین برای نیروی دریایی و خریدها از روسیه را داد. در مورد اعتبارات نیروهای مسلح و اساسنامه اِتکا [= اتحادیه تامین کالای ارتش] صحبت شد.

دکتر [حسن] حبیبی آمد. راجع به تشریفات و پیشنهاد تمرکز آن در وزارت امورخارجه و همچنین موضوع تفسیر شورای نگهبان و نگرانی تندرو‌ها و اعتراض‌شان به اظهارات دکتر حبیبی که گفته بود نظر شورای نگهبان را اجرا می‌کنیم، مذاکره شد.

عصر به خانه آمدم. یاسر و محسن به رفسنجان رفته‌اند. مهدی هم فردا می‌رود. فاطی و سعید به کیش رفته‌اند. من و عفت و فائزه در خانه هستیم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «این نعمت بزرگی است که خداوند به‌دانشگاه‌ها و روحانیت داده است که علمای ما، در دانشگاه‌ها حضور رسمی پیدا کنند. در گذشته آرزوی دانشجویان مسلمان این بود که طلبه‌ای را در مدارس آموزش عالی ببینند و آرزوی علمای اسلام هم این بود که میدانی باز شود تا بتوانند با نیروی جوان محقق، معارف اسلامی را در میان بگذارند. حضور شما در این مراکز آموزشی، قطعاً از سطح یک شغل بالاتر است و این تکلیفی است که بدان عمل می‌کنید. وضع پیش آمده، بسیار مغتنم است و از موقعیت فعلی، باید برای نشر اسلام استفاده کنیم. دانشجویان، طالب تحقیق‌اند و ما باید از این روحیه استفاده کنیم و اطلاعات مورد نیاز آنها را با بهره‌گیری از متون اسلامی، فتاوی، تفسیر، کلام و سایر منابع که به‌اندازه کافی هم موجود است، به‌آنها ارایه دهیم. با تجربیات بعد از انقلاب، مشکلات مبلغین دینی بیشتر شده است. معارف اسلامی باید امروز سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی، روابط خارجی، عدالت و اصول اداری را پاسخگو باشد و در میدان عمل وسیع‌تری وارد کار شود. این امر وظیفه استادان معارف اسلامی را سخت‌تر کرده است. دانشگاه‌ها، محیطی مناسب برای بارور کردن افکار جوانان و تنویر عقاید است. شما به‌طور مستقیم با افرادی که لباس تحقیق پوشیده‌اند، طرف‌ هستید. این جوانان در جستجوی حقیقت هستند و به‌عنوان ودایع الهی در اختیار شما هستند. شما وظیفه هدایت و راهنمایی آنان را برعهده دارید.» آقای هاشمی، تحقیق و مطالعه مستمر را از وظایف اصلی استادان معارف اسلامی دانشگاه‌ها دانست و اظهار داشت: «شما به‌ استفاده از اندوخته‌های قبلی خود اکتفا نکنید. مسئولین دانشگاه‌ها باید اوقات زیادی برای مطالعه شما در نظر بگیرند و کتاب‌های فراوانی در اختیار شما قرار دهند.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.

[2] - آقای هاشمی، علاوه بر ریاست جمهوری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را عهده دار بود.