خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۷۰

 

 چهارشنبه 27 شهریور |  8 ربیع‌الاول 1412 18 سپتامبر 1991

 

مدیران فولاد مبارکه آمدند. آقای محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] گزارش داد و من هم تشویق‌شان کردم.[1] آقای [سید عبدالله] شیرازی، امام‌جمعه مشهد آمد و برای ساختمان‌هایی که می‌خواهد برای محرومان بسازد، حواله مصالح ساختمانی گرفت.

آقای پریماکف، پیک ویژه گورباچف آمد. نامه او را آورد و با تشکر از مواضع ایران، از ما برای حل مشکلات‌شان استمداد داشت؛ مدعی بود اتحاد جمهوری‌ها به خاطر نیاز آن‌ها به یکدیگر و نیاز بیشتر آن‌ها به جمهوری روسیه، محفوظ می‌ماند.

اعضای جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] آمدند. ضمن تشکر از خدمات دولت، درباره انتخابات، مسائل فرهنگی و اخلاقی، اقتصادی و اداری تذکرات و سؤالاتی داشتند. ناهار مهمانم بودند.

عصر در جلسه هیئت دولت شرکت کردم. درباره پرداخت اضافه‌کار به کارکنان دولت و طرح ضربتی برای حل مشکل مسکن تصمیم‌گیری شد. شب دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه] آمد. برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، عازم سفر به نیویورک است. برای مسائل آنجا مشورت کرد.

 

[1] - آقای هاشمی در این سخنرانی، ضمن قدردانی از تلاش و کوشش کارگران، تکنسین‌ها و مهندسین کشورمان برای قطع وابستگی به‌خارج در این صنعت بر استقلال کامل صنعتی کشور و قطع وابستگی کشور در دیگر زمینه‌ها تأکید کرد و گفت: «از اینکه کارکنان مجتمع فولاد مبارکه پس از گذشت یک دوران طولانی زحمت، ثمره تلاش خود را می‌بینند، بسیار خوشحالم و ملت‌مان نیز خوشحال است و من این توفیق و مقاومت را به‌شما تبریک می‌گویم. این صنعت گام بسیار جدی در خودکفایی صنعتی کشور است و یکی از آرزوهای همه کسانی که به جمهوری اسلامی ایران و اسلام علاقمندند این است که ما استقلال کامل صنعتی و اقتصادی داشته باشیم. صنعت فولاد مبارکه هم‌اکنون یکی از رشته‌های وابستگی را قطع کرده است و ما باید دیگر رشته‌های وابستگی را بتدریج قطع کنیم و روی پای خود باشیم. در دوران جنگ تحمیلی به‌علت نبود ورق‌های مناسب بسیاری از صنایع ما متوقف شده بود و شما علیرغم تمامی سختی‌ها، این کار را به نتیجه رساندید. نیروهای انسانی بسیاری در سایه همین صنعت برای ما ساخته شده‌اند و این نیروها سرمایه کار ماست و نیروهایی که مولد، سازنده و تقویت کننده کشور است و می‌تواند نویدبخش آیندة بهتری باشد. این صنعت می‌تواند تجربه خوبی برای مجریان ما باشد و ما می‌توانیم با همین شیوه به تدریج خود را از وابستگی‌ها نجات دهیم.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.