خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۷۰

 

سه‌شنبه 26 شهریور |  7 ربیع‌الاول 1412 17 سپتامبر 1991

 

ساعت هشت و ربع، به حسینیه امام خمینی رفتم و در جمع ائمه جمعه سراسر کشور سخنرانی کردم.[1] تحلیلی از اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور ارایه دادم. فرماندهان نیروی قدس سپاه آمدند. گزارش تشکیلات و اهداف نیرو را دادند و کمک خواستند.

ستاد هماهنگ کننده مسائل شوروی و جمهوری‌های مسلمان نشین [آسیای میانه] جلسه داشت. سفیرمان گزارشی از وضع آنجا داد. تصمیماتی برای هماهنگی امور اقتصادی و فرهنگی برای مسلمانان آنجا گرفتیم.

عصر اعضای جامعه روحانیت مبارز آمدند. در خصوص انتخابات، درباره پیشنهاد همکاری که از سوی مجمع روحانیون مبارز رسیده است، مذاکره و تصمیم‌گیری شد. دکتر [علی اکبر] ولایتی آمد. برای مسائل سیاسی خارجی مذاکره شد. شب ائمه

جمعه مهمانم بودند. به سئوالات‌شان جواب دادم. راضی و خوشحال رفتند. مراجعات زیادی داشتند. دیروقت به خانه رسیدم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «یک میدان آزمایش عظیم تاریخی امروز در اختیار روحانیت است که باید از عهده این آزمایش با موفقیت خارج شود؛ اگر روحانیت در این مبارزه شکست بخورد اسلام شکست خورده است. پیروزی انقلاب، نتیجه پیروی مردم از روحانیت و مکتب اسلام بود. ما معتقدیم اسلام حق و صلاحیت حاکمیت جهان را دارد و باید زمام امور دنیا را برعهده گیرد. پس باید برای تحقق این امر تلاش کرد. روحانیت به‌عنوان مُنادی و مُفسر اسلام مسئولیت سنگینی را بر دوش دارد. روحانیت به تبع اسلام مسئول جریانات حال و آینده این کشور اسلامی است اگر بخواهد به‌گونه‌ای خود را غیرمسئول معرفی کند این پذیرفته شده نیست. امروز مکتب اسلام به‌عنوان یکی از بحث‌های جدی دنیا مطرح شده و همه توجهات را به‌خود معطوف کرده است. باید با همت و تلاش مستمر یک الگوی درست از اسلام ارایه دهیم و از این صحنه آزمایش پیروز بیرون بیاییم. اسلام موج عظیمی را در یک هزار و چهارصد سال قبل به‌راه انداخته است و ما وارث چنین سرمایه عظیمی هستیم، لذا آینده‌نگری از ضروری‌ترین امور است. با سرکوب فشار و تهدید تا حدودی می‌توان ظاهر جامعه را حفظ کرد، اما نباید به‌این اکتفا کنیم. ما باید مردم خصوصاً جوان‌ها را نسبت به این بُعد از احکام اسلام قانع و مطمئن سازیم. ائمه جمعه وظیفه دارند مردم و جوانها را به‌این باور برسانند و راه درست را به‌آنها نشان دهند. این امر تلاش عمیق و مستمر فرهنگی را می‌طلبد در صورتی که موفق نشویم، جامعه از اسلام خالی می‌شود.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.