خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۷۰

 

 دوشنبه 25 شهریور |  6 ربیع‌الاول 1412 16 سپتامبر 1991

 

از خانه یکسره به مرکز سپاه [پاسداران انقلاب اسلامی] رفتم و در اجتماع فرماندهان سپاه صحبت کردم.[1] به دفترم رفتم. نمایندگان اصفهان، زنجان و بهار همدان، برای مسائل حوزه انتخابیه خود آمدند. [آقای فارِس بویز]، وزیر امورخارجه لبنان آمد. در مورد یکپارچگی لبنان و استرداد جنوب از اشغال اسراییل صحبت شد. نامه رئیس‌جمهورشان را آورده است.

عصر در جلسه شورای اقتصاد شرکت کردم. نوعی کنترل بر توزیع و نحوه توزیع هفت هزار کامیون وارداتی تصویب شد. شب به خانه آمدم. فائزه از نوق آمده بود. حال حاجیه بی‌بی، [والده] را خوب توصیف کرد. گفت مایل نیستند از روستای‌مان

بیرون بیایند.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «نگاهی به‌گذشته و امروز و آینده، برای کشورمان سازنده و باعث هوشیاری و دقت بیشتر خواهد شد. هفته دفاع مقدس برای نیروهای مسلح کشور، سپاه، ارتش، بسیج و سایر افراد کشور که به نحوی در این دفاع مقدس شریک بوده‌اند، خاطره‌انگیز و سازنده است و ان‌شاءاللّه امسال ما هفته دفاع را با توجه به شرایطی که در دنیا شاهد آن هستیم، به‌نحو شایسته‌تری برگزار خواهیم کرد. شرایط منطقه و دنیا، زمان مناسبی را برای ارزیابی بررسی‌ها و آمادگی فراهم آورده است و خوشبختانه در پیام روح‌بخش مقام معظم رهبری، نکات و دقایق آموزنده‌ای بود که برای ما راهنمای خوبی است. ما جنگ را در یک مرحله پشت سر گذاشته‌ایم اما دفاع همچنان باقی است و دفاع از کشور استمرار خواهد داشت و ما باید عوامل بروز جنگ و عوامل دفاع در کشور را بررسی و تحلیل کنیم و به‌طور همه‌جانبه حوادث این دوره را مورد بررسی قرار دهیم. هشت سال دفاع حماسه‌انگیز سربازان اسلام، واقعاً عمّال استکبار را عاجز کرده بود و انصافاً از نقاط اعجاب‌انگیز جنگ‌های دنیا به‌شمار می‌رود و با وجود رشادت‌های سربازان اسلام در جبهه‌های نبرد و داشتن تدارکات و ابزار کافی نظامی، باید شرایط قبول پذیرش آتش‌بس از سوی امام راحل‌مان را مورد بررسی قرار داد. علت این امر در این مقطع و نقطه عطفی که در تاریخ جنگ بوجود آمد، گزارش اقتصادی بود که از سوی مسئولان و دولت به‌حضور حضرت امام (ره) داده شد و امام دستور صریح خود را با روشن‌بینی صادر کردند. برای من روشن است که ما از آغاز تا آخر، به هیچوجه مشکل ضعف نیروی انسانی نداشتیم و صنایع نظامی ما نسبت به سابق در وضع خوب و امیدوارکننده‌ای بود و همزمان با فرمان تاریخی حضرت امام، نیروهای مردمی از شرق و غرب و شمال و جنوب راهی جبهه می‌شدند. حضور وسیع نیروهای دریایی قدرت‌های بزرگ در خلیج‌فارس، حرکتی تصادفی نبود و آنها می‌دانستند که نقطه تنفس ما خلیج‌فارس است و سیاست‌شان این بود که دست عراق را برای آسیب رساندن به‌ما باز بگذارند و دست ما را برای مقابله به مثل ببندند.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.