خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۷۰

پنج‌شنبه 14 شهریور |  25 صفر 1412 5 سپتامبر 1991

 

ساعت دو و نیم بامداد، عفت از درد بیدار شد و مُسکن خورد و خواب رفت. ولی من دیگر خوابم نبرد. نزدیک طلوع فجر، ساعت چهار بلند شدم و بعد از نماز صبح مقداری از کارهایم را انجام دادم و کمی خوابیدم. دکتر آزمایشگاه آمد و برای آزمایش مجدد، از عفت خون گرفت. در گزارش‌ها، سرگردانی کنگره عالی شوروی در تصمیم‌گیری جلب توجه می‌نماید.

 جمعی از کادر پزشکی که برای حجاج به مکه رفته بودند، آمدند. دکتر [شهاب‌الدین] صدر، [رئیس هیئت پزشکی حج] گزارش داد و من هم صحبتی کوتاه نمودم.[1]

آقای [ابوالقاسم] وافی [یزدی] آمد. راجع به مدرسه عالی علوم تربیتی و قضایی و مدرسه تربیت مدرس معارف اسلامی قم توضیح داد و برای امور بودجه و اجازه رسمی و اصلاح اساسنامه استمداد کرد که کمک کردم. راجع به یزد و مسائل اجتماعی هم نظراتی داد.

آقای [احمد] آذری قمی آمد و برای خرید چاپخانه روزنامه رسالت ارز خواست. برای نیازهای عمرانی قم هم استمداد کرد و از فرماندار قم انتقاد نمود. دکتر [عباس] شیبانی آمد و برای تبرئه مهندس مصطفی هاشمی و در خصوص امور عمران [خیابان] ناصر خسرو که با شهرداری تهران اختلاف دارند، استمداد نمود.

دکتر [حسن] حبیبی برای امور جاری آمد. با دکتر عادلی [رئیس بانک مرکزی] و مهندس کازرونی، [وزیر مسکن و شهرسازی]، برای تأمین نیازهای مالی ساخت انبوه مسکن تلفنی مذاکره کردم. ظهر بچه‌ها آمدند، با هم ناهار خوردیم.

عصر دکتر قدس برای معاینه عفت آمد و نظر داد در اثر سرماخوردگی و دردهای عضلانی، احتمالاً کلیه‌ها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و کسالت عمیق نیست، ولی آزمایش‌ها ادامه خواهد داشت.

عصر به منزل آمدیم. چند روز بود که یکسره در دفترم مانده بودم، روحیه‌ام کسل و خسته شده است. کمی در استخر شنا کردم و خاطرات عقب‌مانده چند روز گذشته را نوشتم. این روزها به خاطر فشردگی کارها، وقت کمتری صرف نوشتن خاطره می‌کنم و خاطرات را مختصر می‌نویسم. آخر شب دکتر [رضا] ملک‌زاده برای عیادت عفت آمد و دارو آورد.

 

 

[1] - آقای هاشمی با قدردانی از زحمات اعضای هیات پزشکی جمهوری اسلامی در مراسم حج گفت: «حج به عنوان یک تکلیف سیاسی عبادی است و طبعاً باید مسایل سیاسی دنیای اسلام از جمله سلطه آمریکا و معضل فلسطین مطرح شود. امیدوارم مناسک حج در سال های آینده نیز با متانت و شکوه هرچه بیشتری برگزار شود و حجاج ایرانی از اهداف خون شهدا پاسداری کنند.» رجوع‌کنید← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.