خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۷۰

پنج‌شنبه 31 مرداد |  11 صفر 1412 22 آگوست 1991

 

[میخائیل] گورباچف، بامداد امروز به مسکو وارد شده و مردم شکست کودتا را جشن گرفته‌اند ولی شخصیت [بوریس] یلتسین، بیش از گورباچف درخشیده و غربی‌ها دارند او را در مقابل گورباچف بزرگ می‌کنند. در آمریکا صریحاً گفته شده که عصر گورباچف پایان یافته و عصر یلتسین شروع شده است.

دانشجویان پزشکی داخل و خارج آمدند. [دکتر رضا ملک زاده]، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] گزارش داد. قرآن و سرود خواندند. برای آن‌ها صحبت کردم.[1]

آقای [علی اصغر] مروارید آمد. گزارش کار مرکز تحقیقاتش [= بنیاد انقلاب اسلامی ایران] را داد و کمک خواست؛ وعده کمک دادم. با هیئت امنای دانشگاه امام حسین (ع) جلسه داشتیم. گزارش وضع را دادند و برای توسعه کمک خواستند. آقای [محسن] رضایی، [فرمانده کل سپاه پاسداران]، از برخورد با او بر سر مسئله عملیات ناموفقی که سپاه علیه منافقین در ماه‌های گذشته داشته است، خصوصی گله کرد.

[دکتر فتحی شقاقی، دبیرکل و] اعضای شورای مرکزی [سازمان] جهاد [اسلامی] فلسطین‌آمدند. تحلیلی از وضع جاری فلسطین ارایه دادند. از دولت‌های عربی اظهار یأس و به جمهوری اسلامی اظهار امید نمودند؛ تشویق‌شان نمودم. تا ساعت پنج بعد ازظهر در دفترم کار کردم و به خانه آمدم. برای تسکین درد کمر، از استخر استفاده کردم.

[آقای ولادیمیر گودف]، سفیر شوروی، پیامی از گورباچف آورد؛ جالب اینکه دیروز هم پیامی از گنادی یانایف، رهبر کودتا داشتم که هر دو از حُسن هم‌جواری و ادامه همکاری‌های دوستانه گفته‌اند.

 

[1] - آقای هاشمی در این سخنرانی، دانشجویان را سرمایه‌های آینده کشور خواند و توجه به مسایل معنوی و علمی در دانشگاه‌های کشور را مورد تأکید قرار داد. آقای هاشمی گفت: «در دانشگاه‌ها توجه به‌مسایل معنوی و روحی بیشتر از گذشته است و این مساله نقطه باارزشی برای نظام جمهوری اسلامی می‌باشد. ضرورت دارد این موضوع در دانشگاه‌های کشور تقویت شود. گاهی اوقات تصور می‌شد که معنویات، باعث می‌شود مسایل علمی تحت‌الشعاع قرار بگیرد که این تصورات غلط بود. راه صحیح این است که به مسایل معنوی، علمی، تحقیقاتی و بنیه‌های اساسی تکنولوژیک کشور توجه شود و با اهمیت دادن به‌این دو مقوله، کشور وارد مسیر آسیب‌ناپذیری خواهد شد. برای ادامه ثبات انقلاب و استقلال کشور، باید استعدادها را حفظ کرد و زمینه تحصیل و شکوفایی خلاقیت‌ها را به‌وجود آورد. در کنار به‌دست آوردن تکنیک‌های دنیا، باید مانع ضعیف شدن فرهنگ کشور شد. کسب استقلال کشور راه مشکلی است، اما علی‌رغم تمامی مشکلات باقی مانده از قبل از انقلاب و دوران جنگ تحمیلی در تحقق آن مصمم هستیم. مردم بزرگ‌ترین پشتوانه دولت برای پیشبرد امور کشور هستند. با سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت نقطه خطر و بحران را پشت سر گذاشته‌ایم و امور کشور براساس برنامه‌های تنظیمی به‌خوبی پیش می‌رود.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.