خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۷۰

پنج‌شنبه 17 مرداد |  27 محرم 1412 8 آگوست 1991

 

 بعد از نماز صبح تا ساعت ده کار کردم؛ بخشی برای امور دفتر و بخشی برای خطبه نمازجمعه فردا. مدیران وزارت اطلاعات آمدند. آقای [علی] فلاحیان گزارش داد و من در صحبت مفصلی، آن‌ها را به مسائل اساسی توجیه نمودم.[1]

[آقای بیژن نامدار زنگنه]، وزیر نیرو و مسئولان طرح‌های آبی سیستان آمدند. گزارشی از وضع طرح مهار سیلاب‌های سیستان دادند و پیشنهاد کردند بخشی از مسیل سیستان تغییر مسیر داده شود؛ تأیید گرفتند. احتمال عکس‌العمل افغان‌ها می‌رود.

آقای دکتر [حسن] حبیبی برای امور جاری آمد. عصر تا ساعت پنج کار کردم و به خانه آمدم. بعد از ظهر، خبر کشته‌شدن [شاهپور] بختیار و دستیارش منتشر شد و بازتاب وسیعی یافت. خبر آزادی مک‌کارتنی، گروگان انگلیسی، بازتاب وسیع‌تری دارد. عصر دکتر روحانی‌به منزل آمد؛ راجع به همکاری با کره شمالی و مسائل داخلی صحبت شد.

شب به رادیو آمریکا گوش دادم. بخش زیادی به کشته شدن بختیار اختصاص داشت. جمهوری اسلامی، رادیکال‌های ایران و رقبای سیاسی خودش در خارج مورد اتهام‌اند.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اهمیت مسئولیت کارکنان وزارت اطلاعات، طبعاً انتظار مسئولین را نیز از این پرسنل افزایش می‌دهد. هوشیاری و دقت عمل شما در انجام وظایف موجب آرامش خاطر مسئولین نظام است. از نخستین روزهای پس از جنگ، در بررسی مسایل و اولویت‌های کشور، به ‌این نتیجه رسیدیم که مشکلات اقتصادی از سایر مسایل جدی‌تر به‌چشم می‌خورد. البته انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است، ولی بدون شک مشکلات اقتصادی آن هم در زمانی که به‌دلیل خاتمه جنگ انتظارات و توقعات مردم نیز افزایش یافته است، می‌تواند مسایل فرهنگی را تحت‌الشعاع قرار دهد. سنگینی خسارات جنگ و سایر مشکلات، مانند عقب‌افتادگی‌های آموزشی، حمل و نقل، تعطیلی کارخانجات، پروژه‌های عظیم اقتصادی معوق مانده که بیش از 500 میلیارد تومان است و سال به‌سال نیز هزینه اتمام و راه‌اندازی آنان سیر صعودی دارد و همه اینها به تبع جنگ، بر این کشور تحمیل شده، کاری بس دشوار و خطیر در پیش روی ما قرار داده است. در شرایط کنونی، بدترین کاری که می‌شود، دلسرد کردن مردم است، در حالی که همه شاخص‌ها و علامت‌ها اصلاح اقتصادی را نشان می‌دهد. هدف شما باید حفظ سیاست‌های کلی نظام باشد. در شرایط حاضر، هدف دشمنان خارجی انقلاب این است که مشکلات اقتصادی را برای مردم بزرگ کنند و با گسترش این مساله، توطئه مأیوس نمودن مردم را از انقلاب به ثمر برسانند تا مردم روحیه خود را از دست بدهند. باید در سطح کشور، مواردی مانند بوروکراسی و یا ایجاد معضلات اجتماعی و اقتصادی برای مردم را تحت نظر داشته و در همه زمینه‌ها سعی کنیم، در کمترین زمان ممکن مشکلات مردم را حل کنیم. در وزارت اطلاعات، باید سیاست‌های نظام مدنظر بوده و هدف اصلی، اجرای آن سیاست‌ها باشد.» رجوع‌کنید← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.