خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۷۰

 یکشنبه 13 مرداد |  23 محرم 1412 4 آگوست 1991

 

[کیم دال هیون]، معاون نخست‌وزیر کره شمالی به ملاقات آمد. از فشار آمریکا برای کشف امکانات اتمی آن‌ها و مشروط کردن ژاپن برای پرداخت خسارت‌های زمان اشغال، به همین کشف را گفت و تأکید بر اجرای توافق‌نامه کالای ویژه نمود. تقاضا کرد که در همان ارتباط، نفت مورد نیاز آن‌ها را پیشاپیش بدهیم؛ یک محموله را پذیرفتم و گفتم تا محموله بعدی، کالاهای مقابل مشخص شود.

آقای [عبدالحسین] وهاجی، [وزیر بازرگانی] و مهندس [مصطفی] هاشمی [طبا]، مسئول کمیته توسعه صادرات آمدند. آقای هاشمی از محکومیت اخیر به ده سال زندان، به شدت شکایت دارد و حق هم با اوست؛ خطی برخورد کرده‌اند. آقای وهاجی هم درباره مشکل اجرای مصوبه انحلال مراکز تهیه و توزیع کالا گفت.

دکتر [حسن] حبیبی برای امور جاری و مشورت درباره مصاحبه فردای خود آمد. عصر در جلسه هیئت دولت شرکت کردم. کدپُستی سراسرکشور، نیاز دستگاه‌ها به نیروهای کیفی، بازسازی خرمشهر و سیمان در دستور بود.

شب مهمان رهبری بودم. درباره سپاه، انتخابات، تفسیر اخیر شورای نگهبان[1]،

مصوبات شورای عالی امنیت ملی و تحرک دیپلماسی درباره فلسطین مذاکره کردیم. شب به دفترم رفتم و دیروقت خوابیدم.

 

[1] - در اصل 99 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آمده است که شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی را به عهده دارد. در زمان حضرت امام خمینی (ره)، این نظارت اعمال می شد اما در اول خرداد ماه سال 1370، این شورا که وظیفه تفسیر (Äقانون اساسی را نیز عهده دار است، در پاسخ به نامه رییس هیات مرکزی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات، نظارت مذکور در اصل 99 قانون اساسی را استصوابی دانست و آن را شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات، از جمله تایید و رد صلاحیت کاندیداها اعلام کرد. شورای نگهبان در این تفسیر خود نظارت استصوابی را تعریف نکرده، اما عملکرد شورای نگهبان، حوزه این نظارت را مشخص نموده است. مخالفان نظارت استصوابی چنین استدلال می‌کردند که اعضای این شورا به یکی از جناح های سیاسی نزدیک است و از این نوع نظارت برای اعمال نظر و تاثیر در انتخابات و حذف مخالفان جناحی استفاده خواهد کرد.