خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • سه شنبه ۱۱ تیر ۱۳۷۰

 سه‌شنبه 11 تیر |  19 ذیحجه 1411 2 جولای 1991

 

صبح هیئت کومور آمدند. مذاکرات دور دوم انجام شد. تحت تأثیر محبت ما بودند و اظهار رضایت می‌کردند. وعده کمک دادم و مطابق با سیاست‌های ایران، بیانیه مشترک تهیه شد.

با هم به فرودگاه رفتیم. مصاحبه‌ای انجام دادیم.[1] با بدرقه رسمی به سوی کومور پرواز کردند؛ با هواپیمای ما رفتند. هیئت ایرانی هم برای شرکت در مراسم سالگرد استقلال کومور با آن‌ها رفت. یاسر هم همراه هیئت رفت. به دفتر برگشتم.

آقای محسن رضایی، [فرمانده کل سپاه] آمد و برای سفر به پاکستان مشورت کرد. گزارش کارهای اجرایی را که سپاه به‌عنوان پیمانکار انجام می‌دهد، داد. عقد ازدواج یک جانباز را که یک چشم خود را در جنگ از دست داده است، بستم.

[آقای پاسکول مانوئل موکومبی]، وزیر امورخارجه موزامبیک آمد. نامه رئیس‌جمهور را آورد و تقاضای کمک داشت. توضیح شرایط جدید آفریقا را داد؛ چپ‌ها در آنجا به اعتدال می‌روند و برخوردها کم می‌شود.

عصر دکتر عادلی، [رئیس بانک مرکزی] آمد. گزارش وضع ارزی و برنامه تخصیص ارز به بخش‌های مختلف در سال جاری را داد.

پیش از مغرب به خانه آمدم. کسی در خانه نبود. از استخر استفاده کردم؛ خیلی کوچک است. چند بار به دیوار خوردم. شب، آقای [سیروس] ناصری، [سفیر ایران در مقر اروپایی سازمان ملل]، تلفنی از ژنو اطلاع داد که نمایندگان سازمان ملل، اجرای ادعای ما در خصوص خطر برای شیعیان جنوب عراق را تایید کرده‌اند.

 

 

[1] - آقای هاشمی در این مصاحبه، توسعه روابط دو کشور را یادآور شد و با اشاره به اینکه مردم مسلمان کومور، از مهاجرین شیرازی به شمار می روند و با مردم ایران به نحوی پیوند دارند، گفت: «مردم کومور توسط استعمار فرانسه عقب‌نگه‌داشته شده اند و رسالت انسانی و اسلامی جمهوری اسلامی، توسعه روابط با کشورهای محروم غیرمتعهد و مسلمان است. دیدار رییس‌جمهور کومور از ایران، آثار خوبی بر همکاری های آتی دو کشور خواهد داشت و در آینده، جهاد سازندگی که آشنایی به کار در نقاط محروم را دارد، در کومور به فعالیت خواهد پرداخت.»