خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1370/ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1370/ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • جمعه ۲ فروردین ۱۳۷۰

  جمعه 2 فروردین 1370   |      5 رمضان 1411          22 مارس  1991

 

در خانه بودم. آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] و جمعی از مأموران وزارت اطلاعات که اخیراً از داخل عراق آمده‌اند، گزارش وضع این کشور را دادند.

آنها از شهرهای کوت، کربلا، بغداد، سلیمانیه، اربیل و دربندی‌خان بازدید کرده و مدعی بودند هشتاد درصد عراقی‌ها، آماده مبارزه با رژیم صدام‌ هستند. مردم در شمال کشور رهبری می‌شوند اما در جنوب، آموزش و رهبری ندارند.

آقای [حسین] صادقی، سفیرمان در کویت آمد و گزارش وضع آنجا را داد. گفت که در کویت وضع خیلی خراب است؛ نه آب، نه برق، نه غذا و نه کار دارند و همه چیز راکد است. حکام کویت هنوز نتوانسته‌اند برای اداره مردم کاری انجام دهند و این امر باعث نارضایتی و خسارت مردم شده است.

آنها از ما خواسته‌اند که تیم بررسی برای [کمک به] بازسازی صنایع نفت آن کشور بفرستیم.  سفیرمان خواستار ارسال مواد غذایی شد و گفت اکثر مردمی که در کویت مانده‌اند، شیعیان هستند.

عصر بستگان برای دیدار عید آمدند. به آقای [رضا] امراللهی، [رییس سازمان انرژی اتمی]، تلفنی گفتم سراغ فردی به نام آقای [حسین] شهرستانی برود که در گزارش‌ها آمده، رییس سابق سازمان انرژی اتمی عراق بوده و زندانی شده و اخیراً آزاد شده و به ایران پناه آورده است[1].

 

[1] - حسین ابراهیم صالح شهرستانی، دانشمند هسته‌ای عراق از خانواده‌ای برجسته و پرنفوذ ایرانی تبار است که به علت مخالفت با رژیم بعثی صدام، 10 سال از عمر خود را در زندان ابوغریب زیر شکنجه گذراند. شهرستانی بعد از سقوط دیکتاتور بغداد، در سال 2006 به عنوان وزیر نفت منصوب شد.