خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1369/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1369/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

ادامه همدردی روسای کشورهای جهان با هاشمی *** مخالفت با پرداخت ارز دولتی به آیت الله گلپایگانی

  • شنبه ۲ تیر ۱۳۶۹

 شنبه 2 تیر 1369  |  29 ذیقعده 1410                                 23 ژوئن 1990

 

ساعت هشت صبح به محل کاخ دادگستری رفتم و در سمینار مسئولان قوه قضائیه، سخنرانیِ افتتاحیه انجام دادم؛ به خاطر خراب شدن سیستم صوتی، مدتی معطل شدیم. [آقای عبدالحمید]، سفیر سابق مالزی، برای خداحافظی و عرض تسلیت به خاطر مصائب زلزله‌آمد. [آقای حسین محمدنبی]، سفیر جدیدمان در نیکاراگوئه آمد و نظر و سیاست ما در برخورد با حکومت ساندنیست‌ها که خواستار ادامه ارتباط هستند و کیفیت پس‌گرفتن طلب‌مان از آنها، استفسار کرد.


[آقای غلام اسحاق خان]، رییس‌جمهور پاکستان برای تسلیت و اظهار همدردی و آمادگی برای کمک تلفنی صحبت کرد؛ صحبتش دوستانه و صمیمانه بود. [آقای فاروق‌الشرع]، وزیرامورخارجه سوریه، از سوی آقای حافظ اسد به ملاقات آمد و پیام همدردی آورد؛ قرار شد به منطقه آسیب دیده برود.

از منطقه خواستند که [دکتر ایرج فاضل]، وزیر بهداشت، برای بررسی وضع بهداشت به رودبار برود؛ رفته رفته به خاطر انتشار عفونت جنازه‌های مانده در زیر آوار، منطقه به خطر افتاده است؛ دستور دادم، رفت. سیل پیام‌های همدردی و کمک‌های محدود دولت‌ها و سازمان‌های خارجی می‌رسد؛ همکاری و همدردی وسیعی اظهار می‌شود.

دکتر حبیبی، [معاون اول رییس جمهور] برای امور جاری آمد و گزارش سفر به نقاط آسیب دیده زنجان را داد. عصر دکتر هاشمی[گلپایگانی]، برای دستور کار جلسة آینده شورای انقلاب فرهنگی آمد. جلسه شورای عالی امنیت ملی داشتیم. بحث در مورد آمایش سرزمینی خوزستان بود. دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه] مذاکرات ژنو و نیویورک را دربارة قطعنامه[598] گفت؛ مثبت است.

 شب با احمدآقا مهمان آقای خامنه‌ای بودیم. رهبری با دادن ارز دولتی به آیت‌الله‌[سیدمحمدرضا]گلپایگانی، به منظور دادن شهریه در پاکستان موافقت نکردند؛ آقای [سیدحسن]طاهری خرم‌آبادی خواسته بود. دربارة مسایل زلزله و اصلاح ساختار تهران و انتقال مرکز سیاسی مذاکره کردیم. آقای [حمید]میرزاده، [معاون اجرایی رییس جمهور] و آقای [عبدالله]نوری، [وزیر کشور] از منطقه گزارش دادند؛ از پیشرفت کارها راضی‌اند. آقای [محسن]رضایی، [فرمانده کل سپاه پاسداران] هم از خدمات سپاه و جهاد[سازندگی] گفت.