خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۹ / کتاب «اعتدال و پیروزی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۹ / کتاب «اعتدال و پیروزی»

نگرانی روسها از نزدیکی ایران و آمریکا *** واکنش بوش به میانجیگری هاشمی

  • چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۶۹

ساعت هفت و نیم صبح به دفترم رسیدم. در گزارش‌ها، توجه زیادی از رسانه‌ها و دولت‌ها نسبت به اظهارات من در خصوص میانج یگری برای صلح وجود دارد و نوعاً مثبت است. [جرج] بوش، [رئیس‌جمهور آمریکا] هم برخورد بدی نکرده. تا نُه صبح، کارها انجام شد. خبر رسید که باز دیروز تعدادی هواپیمای عراقی آمده است.

آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور]، آمد و گزارش سفر به زابل را داد؛ خرابی [حادثه سیل] زیاد است. قرار شد به منطقه مسافرت کنم. آقای [قدرت الله] علیخانی آمد. گزارش وضع قزوین را داد و برای برق‌کشی به روستاهای قزوین و هدیه به آزادگان قزوین و تبدیل قزوین به استان، استمداد کرد.

 شورای عالی اداری جلسه داشت. سه ساعت طول کشید و بالاخره مراکز تهیه و توزیع وزارت بازرگانی منحل شد؛ تصمیم مهمی است. عصر آقای [سید کمال] خرازی، [نماینده دائم ایران در سازمان ملل] آمد. برای مسائل جاری مشورت کرد و برای اطلاع از مواضع واقعی، توضیحاتی خواست. در جلسه هیئت دولت به خاطر انجام کارها و نیز به علت کسالت و سرماخوردگی، شرکت نکردم.

سر شب، [آقای فرانسوا میتران]، رئیس‌جمهور فرانسه، تلفنی صحبت کرد و از مواضع ایران تشکر نمود و برای همکاری بیشترِ دو کشور و همکاری برای اصلاح منطقه و ختم جنگ، اظهار اشتیاق کرد. آقای [محمود] واعظی، [معاون اروپا و آمریکا]، توضیحاتی درباره نظرات فرانسه در خصوص مسائل منطقه و جنگ داد؛ فرانسه از سلطه آمریکا بر منطقه نگران است و تمایل دارد با همکاری با ایران، مانع از انحصار قدرت آمریکا شود. از نماینده شوروی نقل کرد که وضع روس‌ها هم نظیر فرانسه است.