خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۹ / کتاب «اعتدال و پیروزی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۹ / کتاب «اعتدال و پیروزی»

مذاکره شبانۀ هاشمی با رهبری *** ورود ناهماهنگ وزیر خارجه صدام به تهران

  • یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۶۹
دستور هاشمی برای پروژه‌های ساختمانی در شهر تهران

[آقایان کازرونی، کرباسچی و زواره‌ای]، وزیر مسکن و شهرسازی، شهردار تهران و رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک آمدند. پروژه‌های ساختمانی که وزارت مسکن و شهرسازی، با دستور من، برای شهر تهران، به‌منظور شکستن بحران مسکن تنظیم کرده است، بررسی شد. قرار شد سازمان ثبت‌اسناد و املاک و شهرداری تهران همکاری کنند تا سالانه حدود بیست هزار واحد مسکنِ ارزان‌قیمت، با انبوه‌سازی تهیه و عرضه شود و ارز مصالح ساختمانی را دولت بپردازد.

[آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. گزارش فروش و طرح‌ها را داد و برای اخذ ارز بیشتر و همکاری بانک مرکزی استمداد کرد. قرار است روزانه پانصد هزار بشکه نفتِ اضافه استخراج و ذخیره کنیم که هنگام بروز بحران احتمالی بفروشیم.

آقای [مسعود روغنی] زنجانی، [معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه] و مشاوران آمدند. درباره نظارت بر اجرای برنامه، طرحی آوردند و نیز نتیجه رسیدگی به مسئله واگذاری کارخانه‌های دولتی به بخش خصوصی را توضیح دادند؛ اصرار برای انجام دارند.

ظهر برای اصلاح دندان به دندانپزشکی رفتم. دکتر غیرماهری است؛ خوب کار نمی‌کند. هیئت عراقی به ریاست آقای طارق عزیز، وزیر امور خارجه، نزدیک ظهر به تهران رسید. در فرودگاه مهرآباد ناهماهنگی بوده. آن‌ها را برای مراعات امنیت، به باشگاه وزارت نفت برده‌اند؛ چون احتمال مزاحمت بعضی از نیروهای حزب‌اللهیِ شهیدداده می‌رود.

 عصر هیئت دولت جلسه داشت. شب مهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. آقایان ولایتی و آقازاده، [وزیران امور خارجه و نفت]، تلفنی گزارش مذاکره با عراقی‌ها را دادند. گفتند آن‌ها مواظب‌اند مطالبی را که احتمال می‌دهند با مخالفت ما روبرو شود، مطرح نکنند؛ دست‌به‌عصا راه می‌روند و بیشتر برتحکیم روابط و صلح تکیه دارند و فقط پیشنهاد فروش فرآورده‌های نفتی اضافی را به ما دارند.

با رهبری درباره مسائل منطقه، عراق، آمریکا و اعراب و نیز درباره اعزام خانم‌ها به مسابقات تیراندازی به چین و سفر آقای حافظ اسد، [رئیس‌جمهور سوریه] به ایران، مذاکره شد. به دفترم برگشتم.