خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۹/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۹/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

استمداد وزارت اطلاعات برای حل اختلاف با وزارت خارجه *** موافقت هاشمی با سفر معاون صدام به تهران

  • شنبه ۸ دی ۱۳۶۹

آقایان  [مسعود روغنی] زنجانی، [رئیس سازمان برنامه‌وبودجه] و [معاون ایشان، مسعود] نیلی آمدند. راجع به واگذاری کارخانجات دولتی و حذف تدریجی سوبسید [= یارانه]، پیشنهادهایی ارائه دادند. آقای [علی اکبر] آشتیانی، نماینده رهبری در ژاندارمری آمد. برای معالجه خود در خارج استمداد کرد.

آقای [مصطفی] پورمحمدی از [وزارت] اطلاعات آمد. نظر من را در خصوص اطلاعات خارجی پرسید و برای رفع مشکلاتی که با وزارت امور خارجه دارند و همچنین برای حل مشکلاتشان با بانک مرکزی، در خصوص خریدهای ابزار کار، استمداد کرد.

ظهر مقداری به تنظیم کتابخانه‌ام پرداختم. عصر شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. موافقت کردیم که آقای عزت ابراهیم، معاون صدام به ایران بیاید؛ خودشان خواسته‌اند. قرار شد که از فردا، آزادی اسرای عراقی را دیگر ادامه ندهیم، چون عراقی‌ها جواب روشنی به ما در خصوص لیست اسرای موجود در عراق نداده‌اند. مقرر شد در صورت بروز جنگ، اگر آمریکایی‌ها خواستند از خاک ما برای حمله به عراق استفاده کنند، مخالفت کنیم.

 سر شب با احمد آقا در دفترم مذاکره داشتیم. درباره برنامه کار خودش در آینده مشورت کرد که به قم برود، یا در تهران بماند. شب با احمد آقا، مهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودیم. درباره مصوبات امروز شورای عالی امنیت ملی مذاکره کردیم. احمد آقا با ماشین من به جماران آمد.