خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۹/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۹/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

مشورت دکتر حبیبی برای مذاکره با معاون صدام *** خوشحالی وزیر انرژی اتمی از قرادداد با ایران

  • یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۶۹

ساعت هفت و نیم به دفتر رسیدم. تا ساعت نُه ونیم صبح، پیش‌نویس سخنرانی تهیه‌شده را اصلاح کردم. آقای [مسعود روغنی] زنجانی، [رییس‌سازمان برنامه و بودجه] آمد. با هم به مجلس رفتیم. سخنرانی حدود دو ساعت طول کشید. نمایندگان را تحت تأثیر قرار داد. آقای کروبی، هنگام گفتن خیرمقدم، اشتباهی به جای رییس‌جمهور، رییس مجلس گفت.

به دفترم برگشتم. نماز و ناهار و مقداری کار دفتری و سپس استراحت، وقت را گرفت. به خاطر انباشته‌شدن کارها به جلسه دولت نرفتم. تا شب کار کردم و مقداری هم به تنظیم کتابخانه پرداختم.

سرشب آقایان ولایتی، [وزیر امورخارجه]، [محسن] نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] و [رضا] امراللهی، [رییس سازمان انرژی اتمی] آمدند. راجع به اختلافات مالی با فرانسه مذاکره شد. در محاسبات ابتدایی، به نظر رسید که حدود یک میلیارد و نیم، طلب ما خواهد بود که فرانسوی‌ها آن را خیلی کمتر می‌گویند. قرار شد تا فردا رقم روشن‌تری مشخص شود که به پاریس اعلان کنیم. [آقای فرانسوا میتران]، رییس‌جمهور فرانسه گفته، دو وزیر خارجه با هم توافق کنند.

شب با آیت‌الله خامنه‌ای جلسه داشتیم. درباره مسأله توافق با فرانسه و مبادلات پیشنهادیِ تسلیحاتی و نفتی با کره شمالی، وضع بودجه فرماندهی دو نیروی دریایی ارتش و سپاه توسط آقای [علی] شمخانی و همچنین دربارة شرکت آقای خامنه‌ای در مانور نیروی دریایی و مسائل جاری کشور، مذاکره و تصمیم‌گیری کردیم. دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه] خبر داد که رییس‌جمهور الجزایر، می‌خواهد آخر هفته به ایران بیاید؛ موافقت کردم.