خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1369/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1369/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

اصرار صدام بر معاهده جدید بجای قرارداد ۱۹۷۵ *** ماجرای زمینی که غرضی از هاشمی خواست

  • دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۶۹

دو‌شنبه 28 خرداد 1369  |  24 ذیقعده 1410                    18 ژوئن 1990

 


بعد از نماز صبح کمی خوابیدم. برای مصاحبه یادداشت برداشتم. ساعت شش و نیم صبح برای شرکت در غبارروبی ضریح مقدس به حرم مطهر رفتم؛ اواخر کار رسیدم. آقایان [واعظ]طبسی، [محمدرضا] مهدوی کنی، دکتر روحانی، فردوسی‌پور و بیژنی بودند. بعد از زیارت به مقر برگشتم. مصاحبه رادیو و تلویزیونی و مطبوعاتی انجام دادم و به فرودگاه رفتم. به سوی تهران پرواز کردیم.

ساعت یازده و نیم به دفترم رسیدم. بخشی از کارها را انجام دادم. عفت و یاسر هم ناهار به دفتر آمدند. عصر در جلسه شورای اقتصاد شرکت کردم. درباره صادرات و واردات تصمیم‌گیری شد. سرشب مهندس [محمد]غرضی، [وزیر پست و تلگراف و تلفن] آمد. زمینی برای احداث بیمارستان برای وزارتخانه خواست، همچنین مطالبه [تاسیس]دانشگاه برای [شرکت]مخابرات دارد.

بخشی دیگر از کارهای عقب مانده را انجام دادم. دکتر روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]آمد و گزارش مذاکرة [سیروس]ناصری با برزان تکریتی را داد؛ برزان گفته است به جای قرارداد الجزایر، معاهده جدید باید بست که قاطعانه از طرف ناصری رد شده است. همچنین بر صرف نظر از بند 6 قطعنامه 598 [در خصوص تعیین‌آغازگر جنگ]، اصرار داشته که نپذیرفته‌ایم.

اصلاحاتی در متن نامة جوابیه دوم با پیشنهاد وزارت خارجه انجام شد. دیروقت به خانه آمدم.