خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1369/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1369/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

قول حمایت هاشمی به سرهنگ محمد سلیمان *** گزارش ولایتی از مسابقه برای رابطه با ایران!

  • چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۶۹

با استراحت دیشب، امروز حالم مساعد بود. تا ساعت نُه صبح کارهای دفتر انجام شد. آقای [حمید]میرزاده آمد. گزارش سفر به نقاط جنگی را که اخیراً آزاد شده، داد و برنامه‌های بازسازی را گفت.

 هیأت سودانی، [به سرپرستی سرهنگ سلیمان محمد سلیمان، عضو شورای رهبری] آمد. نامة رییس‌جمهور سودان را آورد و اعتراف به حقانیت مواضع ایران نمود و برای رفع مشکلات‌شان استمداد کرد. برای نفت و تأسیس پخش صوت و تصویر و اسلحه برای جنگ با شورشیان جنوب سودان، قول حمایت دادم[1].

آقای [محسن]نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] و آقای [محمدحسین]عادلی، [رییس بانک مرکزی]آمدند. گزارش سفر به آمریکا برای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی را دادند و از ملاقات با شخصیت‌های غربی در جهت رفع مشکلات و روابط، و نیز از ملاقات با ایرانیان مقیم آمریکا اظهار رضایت نمودند.

آقای [محمد]قمی، نماینده ورامین آمد. برای نجات رادیکال‌ها از حذف در انتخابات مجلس خبرگان و نیز برای آب و مترو برای ورامین استمداد کرد؛ به نوعی از مواضع افراطیون انتقاد نمود. [آقای عبدالعظیم خزایی]، نماینده ماهشهر آمد. برای عقب افتادگی ماهشهر اظهار نارضایتی و استمداد نمود؛ کمک کردم و قول کمک بیشتر دادم. آقای [سیدحسین]حسینی شاهرودی، نماینده شاهرود آمد. ضمن تمجید از سیاست‌های اقتصادی دولت، در مورد ضعف وزیر راه و ترابری و بعضی از مجریان دیگر گفت و برای توسعه شاهرود استمداد کرد.

 عصر دکتر ولایتی[وزیر امور خارجه]آمد. گزارش سفر به نیویورک و مذاکرات و ملاقات‌های زیاد خود را داد؛ خیلی راضی است. معتقد است مسابقه‌ای برای تحسین روابط با ایران به وجود آمده است. در جلسه هیأت دولت شرکت کردم[2].