خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1368/ کتاب «بازسازی و سازندگی»

• پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۶۸

پنجشنبه 5 بهمن   |     27 جمادی الثانی 1410       25 ژانویه  1990

ساعت هفت ونیم صبح به دفترم رسیدم. برای آمادگی سفر، تمام کارها را انجام دادم. آقای [گودرز] افتخار جهرمی [مشاور حقوقی رئیس جمهور]  آمد. گزارش سفر به لاهه و مذاکرات با طرف آمریکایی و در مورد دعاوی طرفین و مسائل گروگان‌ها و اموال مسدودی را داد و نسبت به ادامه کار نظر گرفت.

آقای دکتر [حسن] حبیبی[معاون اول رئیس جمهور]  برای امور جاری آمد و نظر شورای نگهبان در مورد برنامه پنج‌ساله را که ایرادات جزئی به مصوبه مجلس و به نفع دولت داده‌اند و اختلاف شورا با وزارت کشور در مورد انتخابات تهران و مسائل بودجه سال آینده گفت. دو سه ملاقات دیگر هم داشتیم. آقای آشیخ عباس پورمحمدی آمد. از شرکت [تعاونی] پسته [رفسنجان] انتقاد داشت و برنامه سفر دختر امام به رفسنجان [را گفت].

ساعت سه بعد از ظهر به فرودگاه رفتم و به سوی جزیره خارک پرواز کردیم. دکتر [حسن] روحانی و [غلامرضا آقازاده] وزیر نفت و آقای [حمید] میرزاده و جمعی دیگر و یاسر، مهدی،  فاطی و سعید [لاهوتی] و ... بودند.  عفت به خاطر شرکت در مراسم سالگرد شهید لبافی نژاد در تهران ماند. ساعت پنج بعد از ظهر رسیدیم.

مراسم رسمی تشریفات انجام شد. سپس سخنرانی کوتاه برای مردم در استادیوم ورزشی داشتم. از باغ سبزی و میوه گلخانه‌ای در خارک  بازدید کردم. بعد از  نماز مغرب و عشاء با مسئولان جزیره کیش و [آقای غلامرضا صحرائیان] استاندار و [آقای ابراهیم فاضل فردوسی] امام جمعه بوشهر در مورد نیازها و کمبودها منجمله آب و فاضلاب و برق و بهداشت و دانشکده و صیادی، مذاکره شد. با نیروهای مسلح هم مذاکره داشتیم.

شام پرتشریفات در مهمانخانه وزارت نفت بود. سپس با مدیران نفت تا ساعت ده شب مذاکره انجام شد و سپس خواب و استراحت بود. آقای [محسن] رضایی اطلاع داد که چهار منافق در صدد ربودن هواپیمای شیراز به بندرعباس بوده‌اند که مجروح و کشته شده‌اند. با اتومبیل جزیره را بازدید کردیم.