خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1368/ کتاب «بازسازی و سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1368/ کتاب «بازسازی و سازندگی»

ماجرای توصیه متفاوت به وزیر اطلاعات *** قول حمایت هاشمی از متروی تهران

  • دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۶۸

 

دوشنبه 27 شهریور |     17 صفر 1410                     18 سپتامبر  1989

ساعت هفت ونیم صبح به دفترم آمدم. تا ساعت نه کارها را انجام دادم. [آقای عیسی کلانتری] وزیر کشاورزی و معاونان آمدند. برنامه‌ها را توضیح دادند و از تداخل وظایف با جهاد [سازندگی] شکوه داشتند و اختلاف نظرشان را با وزارت نیرو در خصوص طرح توسعه نیشکر خوزستان گفتند که قرار شد برای حل آنها اقدام کنم. وزارت نیرو می‌گوید آب به اندازه کافی ندارد، مگر بعد از بستن سدهای کارون. درباره جنگل‌ها و مراتع و وام‌ها و سایر موارد هم حرف زدند.

آقای [اصغر] ابراهیمی مدیرعامل شرکت مترو آمد. گزارش کار داد. امید دارد تا آخر سال 69 کار ساخت تونل‌ها و ایستگاه‌ها تمام شود و اگر برای تجهیزات پشتیبانی شود در سال 71 بهره‌برداری آغاز می‌شود؛  شانزده میلیارد تومان مخارج طرح است که یک میلیارد دلار آن‌ هزینه ارزی است. دو معدن سنگ شناسائی کرده که اگر دستش را برای استخراج و فروش باز بگذاریم، مدعی است می‌تواند مخارج ارزی [تجهیزات مترو] را تأمین کند. قول حمایت دادم، ولی بعید است وعده‌ها عملی شود.

امام جمعه زاهدان و استاندار [سیستان و بلوچستان] آمدند. آنها از مشکلات استان گفتند. مخصوصاً افغان‌ها و فساد اخلاقی و قاچاق آنها و مزاحمت‌های سیاسی و مدارس دینی اهل سنت و اعمال نفوذ نمایندگان مجلس منطقه در جهت سیاست سران و خان‌ها و راه علاج را قدرت بیشتر استاندار و دادن امکانات بیشتر به منطقه گفتند. گفتم رفتار دولت باید به گونه‌ای باشد که اهل سنت احساس تبعیض نکنند و نیز مناطق محروم و قومیت‌ها احساس عدالت داشته باشند.

آقای [محسن] قرائتی [رئیس سازمان نهضت سواد آموزی] آمد و گفت به خاطر کمبود بودجه، فعالیت سواد آموزی را کم کرده است. گفتم صبر کند ببینیم چگونه می‌توانیم بیشتر بدهیم. دکتر حبیبی برای امور نهاد و کشور آمد مذاکره شد. به آقای فلاحیان [وزیر اطلاعات] گفتم، در اعزام نیروهای عراقی به نقطه‌ای که آقای آقامحمدی پیشنهاد دارد، سرعت به خرج دهند.

عصر اعضای‌کمیسیون برنامه و بودجه مجلس آمدند. درباره برنامه پنجساله بحث شد. آقای ادب رابط نخست وزیر با روحانیون آمد. قرار شد به کارش ادامه دهد. آقای زنجانی برای امور مالی آمد. آقای دکتر [محمدعلی] هادی [سفیر ایران در امارات متحده عربی] برای خداحافظی سفر به امارات آمد و اجازه گرفت در مورد حل مشکل خسارت آمریکا در مورد اسقاط هواپیمای ایرباس برای گرفتن خسارت کامل اقدام کند ؛ موافقت کردم.