خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1368/ کتاب «بازسازی و سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1368/ کتاب «بازسازی و سازندگی»

مشورت حزب الله لبنان با هاشمی درباره مذاکره با آمریکا *** پیشنهاد کره جنوبی برای تکمیل پتروشیمی ایران-ژاپن

  • چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۶۸

 

چهارشنبه 21 تیر  |     8 ذیحجه 1409                    12 جولای   1989

به مجلس رفتم. [آقای غلامرضا آقازاده] وزیر نفت آمد. گزارش سفر به کره جنوبی را داد؛ خیلی راضی است. قرار شده نفت بیشتری بخرند و سکوهای نفتی‌مان در خلیج فارس را بازسازی کنند و پتروشیمی ایران - ژاپن را تکمیل نمایند. گفتم روابط را توسعه بدهند.

نبیه‌بری رئیس امل لبنان آمد. ملاقات گرمی بود. در بیشتر مسائل از جمله نوع حرکت در لبنان و کیفیت برخورد با سوریه و سنی‌ها و ... تفاهم داشتیم و پیشنهاد کرد شورایی از سران جناح‌های شیعی، تحت اشراف ایران برای هماهنگی تشکیل شود. [آقایان صبحی طفیلی و سید حسن نصرالله] سران حزب‌الله لبنان آمدند. از امل شکایت داشتند. پیشنهاد آقای بری را مطرح کردم، استقبال کردند. به وزارت خارجه گفتم روی آن کار کند.

آقای [علامه] سید [محمد حسین] فضل‌الله آمد. درباره سیاست‌مان بعد از امام پرسید و از نظرمان درباره کیفیت کار در لبنان و نیز پیشنهاد کرد که با نماینده اعزامی آمریکا مذاکره کنند. گفتم براساس همان راه اعلان شده ما خوب است.

عصر ملاقاتی با [آقای محمدالامین] رئیس مجلس [ملی جمهوری عربی دموکراتیک] صحرا داشتم. سپس با ابوموسی [رهبر گروه فلسطینی فتح انتفاضه] و احمد جبرئیل [رهبر گروه جبهه خلق فلسطین] از سران دو جمعیت انقلابی فلسطین ملاقاتی داشتم که نسبت به امام و انقلاب  به شدت ابراز وفاداری می‌کردند؛ قول مساعدت به آنها دادم. شب در مجلس ماندم وکارها را انجام دادم. پایم درد می‌کند. زودتر از معمول استراحت کردم.