خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1368/ کتاب «بازسازی و سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1368/ کتاب «بازسازی و سازندگی»

  • سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۶۸

 

سه‌شنبه 26 اردیبهشت  |    10 شوال 1409                    16 می   1989

ساعت هفت وربع صبح به مجلس رسیدم. در گزارش‌ها مطلب مهمی نیست. غربی‌ها دست از عکس‌العمل درباره اظهارات خطبه جمعه من برداشته‌اند؛ مثل اینکه دیگر مایل نیستند به آن دامن بزنند. در جلسه علنی مجلس تا ساعت ده صبح ماندم.

آقای [حسین] محلوجی [نماینده کاشان] آمد و گزارش سفر به چین را داد. تاکید بر تمرکز همکاری با چین در مورد تکنیک هدایت و کنترل موشک‌ها را داشت.

دکتر [حسن] روحانی آمد. درباره سفر به شوروی، خریدهای تسلیحاتی، تقسیم وظایف بین سپاه و ارتش در صورت عدم ادغام و جمع کردن مراکز غیر مهم پدافند مذاکره شد.

آقای عبدالله نوری [نماینده امام در سپاه] آمد. درباره تمرکز در قوه مجریه مذاکره شد. سخت طرفدار حذف نخست وزیری و کم شدن قدرت پارلمان و تقویت قدرت مجریه است.

عصر کمیسیون چهار شورای بازنگری جلسه داشت. بیشتر بحث در کیفیت اصلاح قانون اساسی در آینده  بود. روی اصول و کلیات توافق شد. تهیه متن نهایی به جلسه بعد موکول گردید.

مغرب به دفتر آیت‌الله موسوی اردبیلی [رئیس قوه قضائیه] رفتم. دستور داد که یک بسیجی محکوم به اعدام به خاطر کشتن فرد دیگری را که بناست فردا اعدام شود، تا ششم خرداد اعدامش را به تاخیر اندازند، ولی معتقد است که قتل عمد کرده و بدون موافقت اولیای دم قابل عفو نیست و سه بار تاکنون به تأخیر افتاده و خانواده مقتول ناراضی هستند.

درباره اصلاح قانون اساسی هم مذاکره کردیم. با هم به جلسه مجمع تشخیص مصلحت رفتیم. وزارت بازرگانی گزارش تهیه مقدمات کنترل قیمت‌ها را داد که به زودی کار را شروع می‌‌کنند. مسئول اداره آمار تعزیرات، پیشنهاد جلوگیری سوء استفاده از اسناد سجلی را آورد که برای تصویب به کمیسیون دادیم. وزارت کشاورزی برای اصلاح قانون جنگل‌ها آمده بود که بحث ناتمام ماند. ساعت یازده ونیم شب به دفترم رفتم و خوابیدم.