خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1368/ کتاب «بازسازی و سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1368/ کتاب «بازسازی و سازندگی»

درخواست ارزی رئیس سازمان انرژی اتمی *** واکنش هاشمی به انتخاب گورباچف در شوروی

  • چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۶۸

 

چهارشنبه 9 فروردین  |     21 شعبان  1409                 29 مارس  1989

 

ساعت نه ونیم به مجلس رسیدم. در گزارش‌ها مسأله آقای منتظری در صدر و انتخابات  شوروی و ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار است. در شوروی طرفداران محدودیت‌های مارکسیستی شکست خورده‌اند و مردم راه گورباچف را برگزیده‌اند آقای [حمید] میرزاده [معاون اجرایی نخست وزیر] آمد. درباره تبصره‌های بودجه که مربوط به بازسازی و سیل و زلزله است و در ابلاغیه به سازمان برنامه و بودجه، حق بیشتری در تدوین آئین‌نامه داده شده، اعتراض داشت. مدعی است بر مصوبه مجلس افزوده شده است. درباره آینده رهبری و مسائل جاری مطالبی داشت.

آقای سیدزاده از روابط عمومی مجلس آمد. تذکراتی درباره مسائل رهبری آینده و دستگاه اجرایی و مجلس داشت و از خلاء مدیریت مجلس پس از رفتن من اظهار نگرانی نمود. عفت تلفن کرد و نقل کرد افراد کمیته انقلاب در خیابان‌ها عکس آقای منتظری را جمع می‌کنند و این کار زننده است. از کمیته پرسیدم، گفتند چنین دستوری داده نشده و خواستار معرفی مورد برای پیگیری شدند.

آقای سینا واحد [هنرمند و نویسنده] از آرژانتین آمد. مطالبی درباره اهمیت نفوذ ژنرال زین‌الدین در این کشور داشت. او  یک شیعه است. اوضاع اقتصادی و اجتماعی آن کشور را گفت و مدعی بود دانشمندانی از آرژانتین مایل به کار در ایران هستند.

ظهر آقایان [مسعود روغنی] زنجانی [وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه] و [مرتضی] الویری [رئیس کمیسیون امور برنامه و بودجه مجلس] آمدند. آنها از شیوه برخورد با آیت‌الله منتظری اظهار نگرانی کردند، مخصوصاً بعد از کیفیت برخورد با مسأله سلمان رشدی و قضیه برخورد با کارکنان صدا و سیما و مسأله اوشین و حضرت زهرا (س) و از آقای نخست وزیر در خصوص برخورد بد با وزرا و مخصوصا وزیر برنامه و بودجه شاکی بودند. آقای [روغنی] زنجانی قصد کناره‌گیری داشت؛ تشویقش کردم که بماند.

عصر آقایان [محمد] عبائی [خراسانی] و [محمد] جعفری گیلانی آمدند و برای کار تحقیقات دفتر تبلیغات [اسلامی حوزه علمیه قم] استمداد و درباره کیفیت صحبت درباره مسأله آقای منتظری استفسار کردند.

آقای [رضا] امراللهی [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد و برای انرژی هسته‌ای ارز بیشتر می‌خواست. آقای مسیح مهاجری [مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد. درباره مسأله آقای منتظری و رهبری آینده و مسائل روزنامه مذاکره شد. تا ساعت هشت ونیم شب در دفترم کار کردم و سپس به منزل آمدم. مهدی از سفر شرق برگشته بود. او مقداری درباره ژاپن، کره [جنوبی] و سنگاپور گفت.