خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1368/ کتاب «آرامش بعد از طوفان»

شام هاشمی در رستورانی با منظره شاعرانه! *** بازدید از سکوی مشترک ایران و عربستان

• جمعه ۶ بهمن ۱۳۶۸

جمعه 6 بهمن   |     28 جمادی الثانی 1410           26 ژانویه  1990

ساعت پنج و نیم صبح بیدار شدم. اخبار رادیو [بی بی سی] انگلیس و ایران را گرفتم.  بعد از صبحانه، از اسکله و [مجتمع] شیمیایی خارک بازدید کردم. پس از افتتاح آب شیرین کن [با ظرفیت تولید روزانه یک میلیون و 200 هزار گالن] به سوی سکوی نفتی فروزان [در عمق آب‌های خلیج‌فارس] که مشترک با سعودی‌ها است، حرکت کردیم.

اسکله‌های بهره‌برداری آبی و اسکله حفاری دریایی  بازدید شد. توضیحات مهندسین را گوش دادم و برای کارکنان صحبت کردم به نظرم دستگاه حفاری بسیار جالب و پیچیده است. 90درصد گاز مخلوط همان جا می‌سوزد و کمی همراه نفت به خارک می‌آید.

بعد از ظهر به خارک برگشتیم. ناهار و استراحت و مذاکره با امام جمعه و چند نفر از بومی‌ها انجام شد و سپس از ده خارک و مساکن بومی‌ها بازدید و به سوی جزیره کیش با بدرقه رسمی پرواز کردیم.

ساعت پنج و نیم وارد کیش شدیم. استقبال رسمی و انتقال به اقامتگاه انجام شد. بعد از نماز مغرب، به توضیحات مدیران و گروه مشاور عمران کیش گوش دادیم. طرح جالب و بلند پروازانه‌ای برای جزیره دارند و کارها خیلی وسیع شروع شده و به خوبی پیش می‌رود. من هم صحبت کوتاهی در تأیید و اظهار حمایت نمودم.

برای شام به رستوران میرمهنا رفتیم. منظره شاعرانه‌ای داشت و شام خوبی دادند. از هتل ساحل که ترکیبی از هتل و فروشگاه شده، بازدید کردیم و بستنی خوردیم. عفت و بچه‌ها هم آنجا بودند. از اسکله هم بازدید کردیم و کشتی ایران هرمز برای ادای احترام، بوق ممتد زد. به اقامتگاه برگشتیم. ساعت یازده شب خوابیدم.