خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

تماس با هاشمی درباره حفاظت از سفارت انگلیس *** ملاقات جداگانه هاشمی با فرماندهان ارتش و سپاه

  • پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۶۷

 

پنجشنبه 27 بهمن   |   9 رجب 1409                            16 فوریه 1989

 

ساعت نه صبح به دفتر فرماندهی [کل قوا] رفتم. آقای [علی]  فلاحیان [قائم مقام وزیر اطلاعات] آمد. درباره صنایع شیمیایی پارچین گزارش آورد و گفت نامه‌ای در پاسخ آقای منتظری نوشته و می‌خواهد به روزنامه بدهد. گفتم به روزنامه ندهد، برای خودشان بفرستد. مدعی است اکثر نیروهای مخلص حزب‌اللهی از اظهارات ایشان رنجیده‌اند.

آقای [علی] رازینی آمد. گزارش محاکمه سران منافقین را داد. گفت جمعی از سربازها را که به اجبار آورده شده بودند، آزاد کرده و جمعی را به زندان داده‌اند. درباره عفو اضافه خدمت سربازان مقصر پرسید؛ موافقت کردم.

آقای حسینی تاش آمد. گزارش صنایع نظامی سپاه و ابلاغ اولویت اول موشک شهاب 2 را داد. آقای [سید حسن] فیروز آبادی آمد. گزارش کار ستاد کل را داد و برای اموری چند منجمله انحلال معاونت ستاد تخصصی کسب اجازه کرد. آقای سنجقی آمد. گزارش وضع سپاه را داد و از عمکرد شورای‌عالی سپاه اظهار رضایت نمود. آقای [خسرو] عروج آمد و درباره حفاظت و نیازها و مشکلات گفت.

عصر تیمسار ترابی [فرمانده حفاظت و اطلاعات ارتش] گزارش بازداشت چند جاسوس آمریکا در نیروی دریایی را داد و نیازهای شنود و زندان را گفت. فرماندهان سپاه خراسان آمدند. نیازهای عقبه و پایگاه و کسری بودجه و لزوم روشن شدن آینده سپاه را مطرح کردند. آقایان محسن رضائی،  [علی] شمخانی، [مصطفی] ایزدی،  [ابراهیم] سنجقی و [غلامعلی] رشید آمدند و درباره آینده سپاه گفتند. درباره طرح اجرایی ادغام نیروهای ارتش و سپاه بحث شد.

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه برای مشورت در سهم ارزی دفاع آمدند. شب به خانه آمدم. آقای جواد لاریجانی تلفنی گفت کاردار انگلیس، نگران ضعف حفاظت سفارت است و خواسته که حفاظت تقویت شود.