خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

رفیق دوست مشاور جانشین فرماندهی کل قوا شد *** دستور امام برای منع تبلیغ علیه عربستان

  • شنبه ۳۰ مهر ۱۳۶۷

 

شنبه 30 مهر 1367    |  10 ربیع‌الاول 1409                   22 اکتبر 1988

نزدیک ساعت نه صبح به مجلس رسیدم. قرار بود نماینده‌ای از طرف حافظ اسد برای مذاکرات خصوصی بیاید که اطلاع دادند به تأخیر افتاده است. در گزارش‌ها حمله هوایی اسرائیل به مراکز فلسطینی‌‌ها و حزب‌الله در لبنان در رأس اخبار است.

[سرتیپ جلالی] وزیر دفاع آمد. به خاطر توقف جنگ، نگران است که بودجه ارتش کم شود. برای امور جاری دیگر نظر خواست. آقای [علیرضا] معیری [معاون سیاسی وزیر امور خارجه] آمد. گزارش سفر به ترکیه را داد. ترکیه یکصد و پنج پاسدار زندانی ما را آزاد کرده و اصرار دارد تعدادی از پناهندگان کرد عراقی موجود در ترکیه را بپذیریم و همچنین در شمال قبرس در منطقه ترک‌ها، دفتر بازرگانی باز کنیم.

آقای [حمید] میرزاده [معاون اجرایی نخست وزیر] آمد. گزارشی از پیشرفت کار طرح «دخان» و بالن‌ها داد؛ خیلی راضی است. فیلم‌هایی آورده بود که دیدم. درباره تعزیرات حکومتی و مسائل سهمیه‌بندی هم بحث شد. ظهر آقای [محمدباقر] ذوالقدر و آقای [فریدون] مهدی‌نژاد آمدند. درباره مسائل منافقین و مسائل لبنان صحبت کردند. عصر آقای فقهی از علمای اصفهان آمد و درباره مسائل قطعنامه و کمبودها و ... صحبت کرد و خواستار توضیح بیشتر به مردم بود. آقای [محسن] رفیق‌دوست آمد. مایل است حکم مشاور در امور صنایع نظامی و لجستیک را به ایشان بدهیم. تا ساعت هفت و نیم در دفترم کار کردم.

جلسه سران قوا در دفتر نخست وزیر بود. آقای خامنه‌ای به آذربایجان غربی رفته‌اند. احمدآقا اطلاع داد که امام فرموده‌اند در جواب اقدام شاه فهد در منع رسانه‌های عربستان از تبلیغ علیه ایران، ما هم تبلیغات ضد عربستان را متوقف کنیم. قرار شد این موضوع را از طریق واسطه‌ها به آنها اطلاع دهیم. درباره سیاست بازسازی هم بحث شد. آقای [مجید] قاسمی رئیس بانک مرکزی آمد و برای نشر اسکناس بر اساس مصوبه زمان جنگ اجازه گرفت. دیر وقت به خانه آمدم. بچه‌ها خوابیده بودند.