خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

احضار احمد وحیدی به دادگاه نظامی و واکنش هاشمی *** گلایه وزیر دفاع از ادغام با سپاه

  • شنبه ۵ شهریور ۱۳۶۷

 

شنبه 5 شهریور   |    14 محرم 1409                         27 آگوست 1988

 

در گزارش‌های صبح، نوعی خوشبینی در روند مذاکرات ژنو دیده می‌شود. شورای امنیت کاربرد سلاح شیمیایی علیه ایران را محکوم کرده، گر چه صریحاً اسمی از عراق نبرده ولی هدف روشن است و نقطه مثبتی در شرایط سیاسی خارجی است.

ساعت نه صبح به مجلس رفتم. در گزارش‌ها مطلب مهمی نبود. [آقای ایرج صفاتی دزفولی] رئیس دیوان‌ محاسبات آمد. گزارش عملکردها و مشکلات کار و نیازهای قانونی را گفت و درباره ماندن رئیس و دادستان دیوان مشورت کرد که گفتم بمانند.

آقای [محمد رضا] رحیمی نماینده قروه آمد. گزارشی از نظرات نمایندگان در مورد قطعنامه [598] و مسائل جاری داد. از سخت‌گیری کمیته [انقلاب اسلامی] در کردستان شاکی است. آقای نیکبخت، افسر اسکورت من آمد و گفت پدرش که به صورت بسیجی در عملیات مرصاد شرکت داشته و مجروح شده و در بیمارستان باختر بستری بوده، اکنون مفقودالاثر است؛ گفتم پیگیری شود.

ظهر آقای [محمدحسین] جلالی وزیر دفاع آمد. از لایحه ادغام دو وزارت دفاع و سپاه شاکی است و نامه‌ای به امام در مخالفت با این لایحه نوشته بود. اجازه خواست تا ارسال کند؛ موافقت کردم. آقای محسن رضائی اطلاع داد که دادگاه نظامی، آقای [احمد] وحیدی [فرماندار نظامی کرمانشاه در عملیات مرصاد] را احضار کرده است. گفتم ایشان را رها کنند که فتنه نشود.

عصر آقای سراج [الدین موسوی] رئیس کمیته [های انقلاب اسلامی] آمد. گزارشی از سفر به ایلام و شرکت در عملیات مرصاد داد و از آقای منتظری گله داشت که به خاطر گرفتن کالای قاچاق، ایشان را احضار و توبیخ کرده‌اند. او از دخالت بازرسی و فرهنگی و حفاظت حوزه فرماندهی [کل قوا]  در امور آنها  نگران بود. آقای [محسن] رفیق‌دوست و مسئولان لجستیکی سپاه آمدند و درباره سیاست پشتیبانی سؤالاتی داشتند. گفتم در ستاد کل مشخص می‌شود.

به ستاد کل رفتم. بحث در سیاست دفاعی بود. قرار شد فعلاً برای باقیمانده امسال، نیازهای نیروها با توجه به احتمال صلح یا ادامه جنگ تأمین شود و استراتژی دراز مدت

 
 

دفاعی را جداگانه بررسی کنند و به ستاد بیاورند.

شب سران قوا در دفتر آقای خامنه‌ای جلسه داشت. قرار شد تصمیمات کلی و سیاست‌گذاری‌ها در صورت احاله امر از طرف امام، در جلسه سران گرفته شود و به مجریان ابلاغ شود. آقایان [محمد جواد] لاریجانی و [محمد جعفر] محلاتی گزارش مذاکرات ژنو را دادند. عراقی‌ها تا حدودی از سرسختی‌ها دست برداشته و فقط روی لایروبی سریع شط‌العرب و آزادی کشتیرانی در خلیج فارس تکیه کرده‌اند. جلسه سیاست کار را تعیین کرد. درباره نیروها و اطلاعات هم بحث شد.