خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

۴ هزار مجروح شیمیایی در بیمارستان *** بررسی عقب نشینی کامل از هور در گلف

• یکشنبه ۵ تیر ۱۳۶۷

یکشنبه 5 تیر   |     11 ذیقعده 1408                              26 ژوئن 1988

نماز و استحمام و حرکت به سوی فرودگاه با بدرقه عفت. هواپیما حاضر بود و بلافاصله پرواز کردیم. با آقایان [محمد] باقری[معاون اطلاعات نیروی زمینی سپاه] ، [حسن] روحانی، [ابراهیم] سنجقی و محافظان، ساعت شش صبح در پایگاه امیدیه نشستیم. ماشین‌ها حاضر بودند. به سوی گلف حرکت کردیم.

ساعت شش و نیم به گلف رسیدیم. تا شب در گلف ماندیم. به فوریت گزارشی از منطقه گرفتیم. نیروها تقریباً از کل هور عقب نشسته‌اند. دشمن تا جاده اهواز- خرمشهر مسلط است ولی قصد عقب‌نشینی به مرز دارد و منتظر است نیروهایش در جزایر و هور، مواضع خود را درست کنند.

نیروی آماده‌ای که در این حالت به دشمن بتازد، در دست نیست. می‌گویند حدود چهار هزار نفر مصدوم شیمیایی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که اکثریت آنها مرخص شده‌اند و حدود پنجاه نفر بیشتر بستری نیستند و حدود صد نفر شهید شیمیایی داریم؛ مثل اینکه حالت روانی شیمیایی، بیشتر از اصل ماده تأثیر می‌گذارد و بهانه خوبی برای عقب‌نشینی است. آنها که نمی‌خواهند بجنگند، به آسانی می‌توانند تظاهر به ابتلاء به شیمیایی کنند و یا دچار خیال می‌شوند.

گفته بودیم خبرنگاران و هیأت بازرسی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی [بمباران] شیمیایی بیایند که بیمارستان‌ها می‌گویند آثار زیادی نمانده است.

آقای [حسین] علائی فرمانده نیروی دریایی سپاه آمد. وضع خودش را گزارش داد و خواستار استفاده از امکانات نیروی دریایی ارتش برای آموزش بود. آقای [محمود] محمدی عراقی [جانشین نماینده امام در سپاه] آمد. گزارش سمینار فرهنگی سپاه را داد و گفت ابهامات زیادی در ارتباط با شکست‌های اخیر میدان جنگ بر افراد حاکم است. درباره ستاد و... نظراتی ابراز کرد.

با دکتر روحانی درباره شرایط جاری و حاکم و راهکارها، در طول روز مذاکراتی کردیم. آقای روحانی به ادامه جنگ اعتقادی ندارد و تأکید بر ختم آن دارد. شب اطلاع دادند که واحدهایی از نیروهای سپاه رفته‌اند و مواضع ارتش را که در کوشک خالی مانده بود، اشغال کرده‌اند که دشمن را از جاده آسفالته اهواز - خرمشهر دور نگه‌دارند. عراق گفته است که بیش از دو هزار اسیر گرفته که عمده آنها ارتشی هستند.