خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

آماده باش ارتش و سپاه در مهران *** گزارش تایمز از نقش هاشمی در جمهوری اسلامی

  • شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۶۷

 

شنبه 28 خرداد   |   3 ذیقعده 1408                              18 ژوئن 1988

 

بعد از نماز به کتابخانه آمدم و گزارش‌ها را مطالعه کردم. آقای سنجقی اطلاع داد که دیشب جنگ در ارتفاع قامیش ادامه داشته و بالاخره اجازه عقب نشینی گرفتند.

به مجلس رفتم. تقاضای ملاقات زیاد است ولی به خاطر تراکم کارها، ملاقات‌ها را عقب انداختم. انگلستان اعلان کرده که هیأت پارلمانی به دعوت من از انگلیس فردا به ایران می‌آید، در حالی که من به کلی بی اطلاع بودم. از دکتر ولایتی پرسیدم، معلوم شد پیشنهاد اعزام هیأت از طرف سر اسقف [کلیسای] کانتربری به من بوده و آقای [مهدی] کروبی [نایب رئیس مجلس] موافقت کرده است. گفتم اعلان شود که به دعوت ما نبوده، ولی با موافقت بوده است.

تا ساعت دو کارها را انجام دادم. عصر آقای [محمد جواد] لاریجانی آمد و درباره پیشرفت‌های کار توسعه مناسبات با فرانسه و کانادا گفت. در خصوص کیفیت برخورد شورای امنیت گفت که گفتم همان سیاست گذشته را تعقیب کنند.

آقایان شمخانی، وحیدی، رشید، سنجقی و افشار آمدند. درباره ترکیب و اختیارات ستاد کل [فرماندهی کل قوا] صحبت شد. هیأت رئیسه مجلس جلسه داشت. درباره دستور جلسات و ترکیب کمیسیون‌ها مذاکره کردیم. آقایان [عبدالله] نوری و درّی [نجف آبادی] و [اسحاق] جهانگیری آمدند. درباره معاونت طرح و برنامه و سازمان نهایی نیروهای مسلح صحبت کردیم. قرار شد آقای نوری، دفتری در حوزه فرماندهی برای این منظور داشته باشند.

شب جلسه سران قوا در دفتر نخست وزیر بود. [آقای ری‌شهری] وزیر اطلاعات برای مشکل تداخل وظایف اطلاعاتی و حق نظارت به همه ارگان‌های دست‌اندرکار اطلاعات استمداد کرد. وزیر خارجه برای حدود مذاکره در شورای امنیت سازمان ملل و با انگلستان اختیارات گرفت و در پایان، درباره جنگ، در ادامه بحث‌های جلسه قبل مذاکره کردیم. خبر رسید که دشمن در مهران آماده حمله است؛ به ارتش و سپاه آماده باش دادیم.