خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

زمزمه تلافی آمریکایی ها در خلیج فارس *** پیشنهاد اسیر عراقی به مهدی هاشمی

  • شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۶۷

 

شنبه 27 فروردین  |   28 شعبان 1408                      16 آوریل 1988

 

آقای سنجقی اطلاع داد که تپه مجید را در جنوب شاخ شمیران از عراق پس گرفته‌ و جاده را باز کرده‌ایم. دیروز عراق در یک پاتک سنگین آنجا را گرفته بود. مهدی ما، قبلاً هشدار داده بود که آنجا در خطر است و امروز توضیحاتی داد که معلوم می‌شود به نقشه و وضعیت منطقه خوب مسلط است. ضمناً توضیحات دیگری از جریان عملیات که منجر به تصرف منطقه شده بود،  داد. منجمله از وضع و کیفیت اسیر شدن عراقی‌ها تعریف کرد که یک نظامی عراقی را که پشت سرخودشان ناگهان با تفنگ پر دیده‌اند و تسلیم شده، خشاب تفنگش را درآورده اند و او را با تفنگ خالی به عقبه فرستاده‌اند. همچنین دو نفر عراقی که تسلیم شده بودند، خودشان پیشنهاد داده‌اند که بروند و بقیه عراقی‌ها را هم بیاورند، ولی عراقی‌ها آن دو نفر را زدند و کشتند.

امروز صبح سه موشک به تهران خورد که  تلفات مهمی نداشت. به سپاه گفتم تلافی نمایند. عصر به مجلس رفتم. در گزارش‌ها، بن‌بست مسئله هواپیمای کویتی را  می‌شود دید؛ گرچه از پیغام الجزایر به ما بدست می‌آید که کویتی‌ها دارند برای امتیاز دادن آماده می‌شوند.

برخورد ناو آمریکا به مین، مسئله مهمی شده و زمزمه تلافی آمریکا علیه ما بلند شده است. شورای امنیت ملی آمریکا جلسه داشته و [ حسین ] شیخ‌الاسلام از وزارت خارجه تذکر داد که بگوئیم نیروها آماده باشند؛ به نیروهای مربوطه گفته شد.

آقایان لطیف صفری نماینده اسلام آباد و [شهاب‌الدین] بیمقدار نماینده ورزقان و [ابراهیم] عباس پور نماینده کلیبر آمدند و از تبلیغات گمراه کننده که منجر به شکست آنها در انتخابات شده، شکایت داشتند.

دکتر [مسعود] خاتمی از بهداری سپاه آمد. گزارشی از مجروحان و مصدومان عملیات اخیرداد. مدعی است تعداد کشته‌های مردم حلبچه کمتر از هزار نفر است و حدود دو هزار نفر مجروح هم به تهران اعزام شده‌اند و مجروحان خودمان کلاً حدود 9 هزار نفر بوده‌اند که حدود 25درصد بستری شده و بقیه سرپایی بوده‌اند. برای اصلاح وزارت بهداشت و درمان توصیه داشت.

شب جلسه سران قوا در دفتر آقای خامنه‌ای بود. درباره مشکلات وزارت اطلاعات و پیشنهاد ارتباط آن با ولایت فقیه بحث شد. درباره احتمال حمله آمریکا بحث و  قرار شد آماده باشیم. جواب حمله احتمالی را را بررسی کردیم. آقای نخست وزیر برای مخارج تعزیرات حکومتی اعتبار گرفت. دیر وقت به خانه رسیدم.