خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

لغو راهپیمایی "بیعت با امام" توسط امام *** گزارش جواد لاریجانی به هاشمی از سفر مجارستان

  • دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۶۷

 

دوشنبه 2 خرداد   |   شوال 1408                                    23 می 1988

 

اول وقت دکتر روحانی اطلاع داد که عراق دیشب در منطقه سامواما و 402 به ارتش حمله کرده و درگیری ادامه دارد. حدود ساعت نه صبح اطلاع داد که سرهنگ جمالی [جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش] می‌گوید عراق با اینکه از سلاح شیمیایی استفاده کرده، اما نتوانسته خط را بشکند.

چند صفحه‌ای برای فاطی سیاست خارجی را نوشتم. ظهر اعظم و عماد و علیرضا  از رفسنجان آمدند. دو ماه است که به خاطر سفر محسن به آلمان و خطر موشک‌های عراقی، به رفسنجان رفته و مانده بودند.

عصر دکتر روحانی اطلاع داد که حمله عراق دفع شده و تعدادی اسیر به جا گذاشته است. با شورای نگهبان و مجلس و وزارت کشور درباره جلسه افتتاحیه دوره سوم مجلس و با بیت امام در مورد لغو راهپیمایی اعلام شده برای فردا به عنوان بیعت مجدد با امام از طرف نیروهای بسیجی صحبت کردم.

سرهنگ [مصطفی] ترابی [رئیس سازمان حفاظت و اطلاعات ارتش] برای مشاورت در امر هدایت خبری یک مامور دو جانبه آمد. آقای [محمد حسن] اختری سفیرمان در سوریه آمد و مشکلات توافق با سوریه در خصوص مسئله حزب‌الله و امل را گفت؛ منجمله شرکت سپاه در نیروی حائل به همراه نیروهای سوری که گفتم ضرورتی نیست  روی آن تأکید کنیم.

آقای جواد لاریجانی [معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه] آمد و گزارش سفر به مجارستان را داد. نخست وزیر مجار از طرف روس‌ها از ما خواسته برای حل مشکل خروج آنها از افغانستان کمک کنیم و در مقابل، آماده تحویل بعضی نیازهای ما هستند؛ گفتم اقدام کنند.

آقای نخست وزیر گفت اطلاع پیدا کرده که عراق در شلمچه حمله کرده است؛ پرسیدم؛ تکذیب شد، ولی قرائنی هست که به زودی تک خواهد کرد. آقای شهبازی [رئیس ستاد کل ارتش] اطلاع داد که با فرماندهی نزاجا [= نیروی زمینی ارتش] در خصوص نصب فرماندهان مسلمان و انقلابی، تا حدودی به توافق رسیده‌اند.