خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1366 – کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1366 – کتاب «دفاع و سیاست»

سخنرانی هاشمی در جمع نیروهای اطلاعات عملیات سپاه ****جلسه سران قوا در منزل حاج احمد آقا با حضور امام

  • یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۶۶

آقای ]محمد[ فروزنده رئیس ستاد سپاه اطلاع داد که دیشب عملیات موعود در اطراف شهر ماؤوت انجام شده است. ارتفاعات قشن و ژاژیله را گرفته‌ایم و تعدادی اسیر و هنوز پیشرفت ادامه دارد. قرار بود شهر ماؤوت هم تصرف شود، اما هنوز تصرف نشده است.  

به مجلس آمدم. برنامه ملاقات‌ها را دیدم. گزارش‌ها را خواندم. بحران سیاسی ایران و انگلیس فروکش کرده است. به نظر می‌رسد انگلیسی‌ها پشیمان شده‌اند. دستشان از ایران کوتاه شده و می‌ترسند بازار ایران را هم از دست بدهند. انتقاد به سیاست خارجی عجولانه انگلیس شروع شده است. کودتای شارجه به نفع حاکم قبلی - شیخ سلطان -  دارد خاتمه می‌یابد و به نفع ماست؛ شورای‌عالی امارات تصویب کرده که وضع به صورت گذشته برگردد.

با جبهه تماس برقرار شد. معلوم شد که وضع خوب است و وارد شهر ماؤوت هم شده‌ایم و درگیری ادامه دارد. مایلند خبر عملیات در اخبار ظهر اعلان نشود و عصر با قطع برنامه اعلان شود؛ قبول کردم.

کارکنان دبیرخانه مجلس آمدند. نیازها را گفتند و از کثرت مراجعات مردم که روزانه به چند صد نامه و مراجعه شخصی می‌رسد - گفتند و راهنمائی خواستند.

ستاد برگزاری مراسم شهدای 7 تیر آمدند. برنامه‌های بزرگداشت را گفتند. به خاطر تعطیل حزب، امسال رونق کمتری دارند. آقای ]علی[ خرم سفیر سابق در لیبی و چین آمد. هدایای مسجد جامع چین را آورد و از وزارت خارجه گله داشت.

]آقای محمد سعیدی کیا[ وزیر راه و رئیس هواپیمائی کشوری آمدند. گزارش کار دادند و برای خرید هواپیما و اجاره هواپیمای باری از ارتش استمداد کردند و برای دادن دلار به خلبانان مشورت کردند. حقوق کم خلبانان نسبت به خلبانان کشورهای دیگر، مسأله ساز است. آقای رمضانی دادستان آمد. گزارش پرونده هاموراگ را داد که مورد نزاع کمیسیون اصل نود و وزارت بازرگانی است. در مورد پس گرفتن رباها از بانک ها به نفع اشخاص، بر اساس اصل 49 مشورت کرد.

آقای ]حسین نیلی[ وزیر معادن آمد. گزارش وضع ذوب آهن اصفهان و تخلفات شوروی‌ها را داد و برای سفر به بلغارستان مشورت کرد. عصر گروهی از نیروهای اطلاعات عملیات سپاه آمدند. برای آنها سخنرانی کردم.

در جلسه مشورتی برای اصلاح عقیدتی سیاسی ارتش در دفتر آیت‌الله خامنه‌ای شرکت کردم. بالاخره پس از دو جلسه مشورت، معلوم شد عیوبی در افراد و شیوه تبلیغ و محتوای برنامه‌ها هست. قرار شد آقای خامنه‌ای پیگیری و اصلاح کنند.

شب جلسه سران قوا در منزل احمدآقا بود. امام هم شرکت کردند. از پیروزی‌های عملیات نصر 4 خوشحال بودند. درباره خطر دخالت آمریکا در خلیج فارس هم بحث شد؛ نگران نبودند.

]آقای غلامرضا آقازاده[ وزیر نفت آمد و برای استفاده از لوله گاز موجود بین ایران و شوروی برای صدور نفت در صورت احساس خطر بیشتر در دریای جنوب اجازه خواست. با روسها دارد مذاکره می‌شود. درباره دبیرکلی در اوپک و قیمت نفت هم مذاکره و تصمیم‌گیری شد. قرار شد با دبیر کل الجزایری ها موافقت کنیم و اگر نشد ونزوئلا را بپذیریم.

دکتر ولایتی ]وزیر امور خارجه[ هم آمد و گزارش سفر به چین را داد و گفت چینی‌ها در هر سطحی غیر از اتم، آمادگی فروش اسلحه به ما را  دارند. دیر وقت به خانه برگشتم.