خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1366 / کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1366 / کتاب «دفاع و سیاست»

تذکر هاشمی به ولایتی درباره جواب به روسها *** دعوت آیت الله خامنه ای از هاشمی برای چه بود؟

  • پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۶۶

 

پنجشنبه 20 اسفند  |    21 رجب 1408                          9 مارس  1988

پیش از آفتاب، موشک عراقی ها به تهران رسید و در فضا منفجر شد. در اخبار زمزمه حفاظت آمریکا از سایر کشتی‌ها در خلیج‌فارس که پرچم آمریکا را ندارند، بلند شده که تحول خطرناکی خواهد بود. ساعت هشت و ربع به مجلس رسیدم. در گزارش‌ها مطلب مهمی نبود.

آقای مصطفی هاشمی[طبا]  آمد و گزارش پیشرفت طرح های مهم انقلاب را آورد. درباره فولاد مبارکه صحبت کردیم. آقازاده وزیر نفت آمد. از مشکلات حمل نفت و کار پالایشگاه‌ها در اثر حملات عراق گفت و خواست که آقای روحانی به آنها بیشتر توجه داشته باشد. آقای وحید گرجی [مترجم سفارت ایران در پاریس]  که اخیراً در فرانسه آن ماجراها را داشت، آمد و گزارشی داد و از ضعف تحرک وزارت اطلاعات گله داشت.

دکتر ولایتی و [ناصر] نوبری سفیرمان در روسیه آمدند. درباره متن جواب آقای ولایتی به وزیر خارجه شوروی مشورت کردند، تذکراتی دادم. دکتر روحانی آمد. درباره جنگ صحبت شد و از جلسه دیشب جامعه روحانیت مبارز گزارش داد که به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. آقای خامنه‌ای تلفنی خواستند که شب در دفتر ایشان، با آقایان مهدوی کنی و موسوی اردبیلی درباره انتخابات مذاکره کنیم.

نخست وزیر تلفنی خواست که به [آقای موسوی خوئینی ها] دادستان کل کشور بگویم که مانع گرفتن اسکناس از ذخایر نشوند. آقای آقامحمدی آمد و درباره سیاست مقابله به مثل زدن شهرها پیشنهادهایی داشت که پذیرفتم.

عصر آقای [مرتضی] فهیم کرمانی [رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس] آمد. خیلی نگران و مضطرب بود. دادگاه ویژه [روحانیت] ایشان را احضار کرده، ترسیده و مخفی شده است؛ استمداد کرد. آقایان [علیرضا] محجوب و [حسین] کمالی از خانه کارگر برای مشورت درباره لیست نامزدهای انتخابات آمدند. آقای [حسین] نقره کار [شیرازی] سفیرمان در اتریش آمد. از وجود روح احترام نسبت به ایران در مراکز جهانی و میان دیپلمات‌ها و سقوط و ضعف ضدانقلاب در اتریش و گرویدن به نظام گفت.

آقای [مصطفی] فومنی [حائری] سفیرمان در امارات آمد. از گسترش تجارت با خلیج‌فارس و نیاز به نظم بیشتر و از مسائل گوناگون ایرانیان مقیم آنجا گفت. آقای [علی] فلاحیان [قائم مقام وزیر اطلاعات] و دو نفر از مدیران وزارت اطلاعات آمدند. از وضع حزب دموکرات کردستان و کومله و احتمال انشعاب و درخواست بعضی از سران کردستان عراق، مبنی بر پناه آوردن به ایران گفتند.