خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

پیشنهاد حمله موشکی به بحرین چگونه رد شد؟ *** پیگیری محسن هاشمی برای اجرای طرح شهید همت

  • دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۶۶

 

دوشنبه 27 مهر   |   25 صفر 1408                                19 اکتبر 1987

اول وقت محسن آمد و حواله ماشین و ریال و ارز برای طرح شهید همت -  تولید موشک دوربرد سوخت مایع، شبیه به اسکاد B  روسی - گرفت. در اخبار صبح، زمزمه تصمیم آمریکا به تلافی موشک خوردن دو کشتی‌شان بلند شده است.

ساعت هشت و نیم صبح به مجلس رسیدم و تا  ده و نیم گزارش‌ها را خواندم. رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که تصمیم خود را در مورد تلافی حمله ما به کشتی های آمریکا گرفته و سران کنگره را به مشورت فرا خوانده است. به نیروها دستور دادم آماده دفاع باشند و طرح خود را برای حمله مقابله به مثل آماده کنند.

اخوی محمد [رئیس سازمان صدا و سیما] آمد. سیاست تبلیغاتی را خواست و از تحویل اختیارات ستاد پشتیبانی جنگ به گروه سه نفره شاکی بود. در مورد تبلیغات گفتم آمریکا را تحریک نکنند، ولی روحیه مردم را شاداب نگه دارند.

رئیس تعاونی مسکن کارکنان مجلس آمد و  برای تملک اراضی مورد نظرشان استمداد کرد. خانم موسوی مترجم مجلس آمد. گزارش کار داد و برای مشکل مسکن استمداد کرد. آقای آقامحمدی آمد. گزارش سفر به آلمان برای بررسی تولید کاغذ اسکناس و سفر به روسیه همراه وزیر نفت را داد. روس ها سرد برخورد کرده‌اند و توافق مهمی انجام نشده است؛ آنها  فقط روی احداث راه آهن سرخس - بندرعباس اصرار داشته‌اند.

تیمسار [منصور] ستاری [فرمانده نیروی هوایی] آمد. گزارش وضع نیروی هوایی و برنامه عملیات آینده را داد. گفتم طرح هایی برای جواب دادن به شرارت آمریکایی‌ها آماده کنند و آماده دفاع باشند. آقای خرازی اجازه صدور اعلامیه ستاد تبلیغات جنگ در مقابل تهدید آمریکایی‌ها را گرفت.

ساعت دو و نیم ، [آقای غلامرضا آقازاده] وزیر نفت تلفنی بیدارم کرد و اطلاع داد که ناوهای آمریکایی، دو سکوی نفتی "رشادت" و "رسالت" را محاصره کرده و به کارکنان نفت اخطار کرده‌اند که می‌خواهند سکو را گلوله باران کنند و خواسته‌اند که آن را تخلیه کنند و بالاخره آنجا را آتش زده‌اند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش هم همین خبر را داد و گفت افراد آنها هم تخلیه شده‌اند. به نیروی هوایی گفتم اگر بتواند ضربه‌ای به ناوها بزند و به نیروی دریایی گفتم موشک‌انداز را به منطقه بیاورند. سپاه هم قرار است که منطقه نفتی صابری کویت را گلوله باران کنند. اخوی محمد اطلاع داد که تلویزیون آمریکا، رسماً حمله را به عنوان تلافی تیراندازی به سوی هلی‌کوپتر کویت اعلان کرده است.

در جلسه شورای‌عالی پشتیبانی جنگ شرکت کردم. قرار شد وزیر بهداشت مسئول درمان مجروحان جنگ باشد. اول شب با آقایان خامنه‌ای، موسوی اردبیلی و محسن رضایی درباره جنگ و تجاوز آمریکا به سکوی نفتی جلسه‌ای داشتیم. امام پیغام داده بودند محکم برخورد کنیم. پیشنهاد زدن موشک به ناو آمریکا یا پایگاه بحرین در این مرحله رد شد و قرار شد به بندر کویت که هنوز کشتی‌های با پرچم آمریکا آنجا هستند، موشک بزنیم.

شب در دفترم در مجلس ماندم. با مراکز نظامی و نفتی ارتباط داشتم. معلوم شد نیروهای آمریکایی از منطقه رفته‌اند و یک سکو منهدم شده و یک سکو آسیب دیده است. رادیو آمریکا را گرفتیم. بیشتر قدرت های غربی، اقدام آمریکا را تائید کرده‌اند و بعضی از شرقی‌ها آن را محکوم نموده و سران جناح های سیاسی در داخل آمریکا هم عمدتاً این حمله را تایید کرده‌اند.