خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

پیشنهاد حمله موشکی به بحرین چگونه رد شد؟ *** واکنش امام به حمله دریایی آمریکایی‌ها

  • جمعه ۱۷ مهر ۱۳۶۶

 

جمعه 17 مهر   |   15 صفر 1408                                      9 اکتبر 1987

امروز در منزل بودم. اول وقت آقای [سیدکمال] خرازی [رئیس سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی] اطلاع داد که دیشب بین قایق‌های سپاه و هلی‌کوپترهای آمریکایی در جنوب جزیره فارسی درگیری پیش آمده است و آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که سه قایق ما را غرق نموده و شش نفر را اسیر کرده‌اند. بعداً اعلام شد که دو نفر از آنها در راه شهید شده‌اند. در اخبار و گزارش‌های امروز، دلهره شدیدی در دنیا به خاطر درگیری میان ایران و آمریکا دیده می‌شود.

آقای [محسن] رضایی، صبح زود به بوشهر رفت. از آنجا اطلاع داد که گزارش‌ها درست است و سه قایق که برای انجام مقابله به مثل رفته بودند، برنگشته‌اند و صحنه زد و خورد از جزیره فارسی مشهود بوده که به صورت تبادل آتش، بین قایق ها و هلی‌کوپترها دیده می‌شد.

برای بررسی کیفیت عکس‌العمل، سران قوا  شب به منزل ما آمدند. امام هم توسط احمدآقا پیغام داده بودند که احتیاط را مراعات کنیم و کار خامی انجام نشود. پیشنهاد زدن موشک به ناوها یا پایگاه آمریکا در بحرین رد شد و قرار شد، فعلاً کشتی‌های تحت اسکورت آمریکا در نظر باشد و کارهایی دیگری در همین سطح و در مجموع کاری نکنیم که آمریکا را به شرارت بیشتر تحریک کند.