خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

چرا سفر هاشمی به قم لغو شد؟ *** گزارش محسن هاشمی از خط تولید موشک سجیل۲

  • دوشنبه ۶ مهر ۱۳۶۶

 

 

 

دوشنبه 6 مهر   |   4 صفر 1408                               28  سپتامبر 1987

در منزل بودم. اول وقت اطلاع دادند، چون  آقای خامنه‌ای مریض‌ هستند، دو برنامه را که در دانشگاه و قم داشته‌اند، من انجام دهم؛ برنامه قم را پذیرفتم که برای ائمه جمعه سراسر کشور صحبت کنم. نزدیک ظهر، احمدآقا اطلاع داد که سید مهدی هاشمی را اعدام کرده‌اند[i] و آقای منتظری در جلسه ائمه جمعه که نخست وزیر صحبت می‌کرده، حاضر نشده‌اند. مشورت کردیم، نظر این شد که به قم نروم، زیرا باز هم آقای منتظری، ممکن است در جلسه شرکت نکنند. لذا سفر قم لغو شد.

عصر آقایان ]محمدعلی [ هادی و ]محمدجواد [ لاریجانی و ]سیروس [ ناصری آمدند. قرار شد شکایتی از آمریکا به شورای امنیت، در خصوص حمله به کشتی "ایران اجر" بشود. درباره پیگیری مسأله متجاوز شناخته شدن عراق هم تصمیماتی اتخاذ شد. شب آقای مهدی نژاد آمد و نسخه‌ای از اعلامیه «عملیات مرگ بر ریگان» از سوی جهاد اسلامی حزب‌الله جزیره العرب را آورد که در اعتراض به شرارت‌های جدید آمریکا در آب‌های منطقه، منتشر شده است.

محسن آمد و برای تسریع در ساختن خط تولید موشک سجیل  استمداد کرد و همچنین برای حفر چاه جدید در زمین‌های البرز قم پول خواست. قبل از پیروزی انقلاب، حدود ده هکتار زمین در منطقه البرز قم برای کشاورزی خریده بودیم که دچار کمبود آب است. کارها را از مجلس آوردند. در گزارش‌ها تشدید شرارت عراق در خلیج‌فارس، دنیا را منتظر عکس‌العمل ما کرده است.