خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

"همکاری با سازمان ملل بشرط اعلام متجاوز" *** پیفام هاشمی به رهبر چین

  • چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۶۶

 

چهارشنبه 4 شهریور   |  1 محرم 1408                   26 آگوست 1987

                       

ساعت هشت و نیم صبح  به مجلس رسیدم. کارهای دفتر را انجام دادم و گزارش‌ها را خواندم.

آقای ]حسین[ شیخ‌الاسلام ]معاون سیاسی وزیر خارجه[ آمد. درباره ملاقات با ]آقای چی هوا یوان[ معاون وزیر خارجه چین، تذکراتی داد که بلافاصله به ملاقات آمد. رهبران چین پیغام داده بودند که ما با سازمان ملل همکاری کنیم و با قطعنامه شورای امنیت مخالفت نکنیم. جواب دادم، شورا ابتدا متجاوز را مشخص کنند و سپس ممکن است به انتظار دادگاه بنشینیم و بدون اعلام آتش بس، در جبهه‌ها تحرکی نباشد. از طرف کویتی‌ها گفت که می‌خواهند رابطشان را با ما صمیمی کنند و پیشنهاد داده‌اند که دعوتشان را از آمریکا پس بگیرند و متقابلاً ما کشتی‌های آنها را نزنیم. گفتم اعلان بی طرفی در جنگ کنند و چین آن را تضمین کند.

]آقای بیژن نامدار زنگنه[ وزیر جهاد ]سازندگی[ آمد. استعفا داده است. از شکست طرح ادغام وزارت کشاورزی در جهاد ناراحتند. ایشان را نصیحت کردم که استعفایش را پس بگیرد. نگران آینده جهاد است. قول حمایت از جهاد را دادم. از آقای ]عبدالله[ نوری نماینده امام در جهاد گله داشت. گفتم با ایشان صحبت می‌کنم.

سرتیپ ]محمد حسین[ جلالی وزیر دفاع آمد. در مورد خرید موشک دریا به دریا و زمین به زمین از کره ]شمالی[ مشورت کرد؛ پذیرفتم. آقای ]محسن[ رفیق‌دوست ]وزیر سپاه[ آمد. درباره تولید مهمات در کارخانه‌های غیر نظامی مذاکره شد.  قرار شد نماینده‌ای برای نظارت و هماهنگی تعیین کنم؛ از برنامه خیلی عقب‌اند. قرار بود از سال گذشته تا این تاریخ، حدود ده میلیون گلوله توپ و خمپاره تولید کنند که هنوز دو میلیون هم تحویل نداده‌اند؛ گر چه بعضی از کارها جلو است.

آقای ]ابراهیم[ سنجقی آمد. عملیات نصر 7 را توضیح داد. برای نیازهای جنگ مراجعاتی داشتم. عصر هیأت رئیسه مجلس جلسه داشت .

جلسه سران قوا  در دفتر نخست وزیر بود. ]آقای محمدی ری شهری[ وزیر اطلاعات آمد و گزارش مذاکرات ]محسن[ کنگرلو در ترکیه را با جمع بندی آورد و دو مامور عالیرتبه اطلاعات که همراه او بودند، نظر دادند. قرار شد سناریوهائی تهیه شود و ادامه دهند و نیز اطلاع داد که سیدهادی هاشمی به دادگاه احضار شده است. او ]از تبعید در سمنان[  به قم فرار کرده و در بیت آیت‌الله منتظری متحصن شده و آقای منتظری گفته‌اند که محاکمه آسید هادی، محاکمه من است. توصیه کردیم که مسأله سازی نشود.

دکتر ولایتی گزارش آقای قریشی را مطرح کرد که یکی از شیوخ امارات توصیه کرده که سعی کنیم با آمریکا درگیر نشویم. پیام آقای ]تورگوت[ اوزال نخست وزیر ترکیه هم همین بود که توسط آقای ]میرحسین[ موسوی مطرح شد.