خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

شایعه مجروحیت جوادی آملی در مکه *** جلسه فوق‌العاده دولت با حضور سران قوا

  • شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۶۶

 

شنبه 10 مرداد  |  5 ذیحجه 1407                         1 آگوست 1987

خبر درگیری ]مأموران[ عربستان سعودی با حجاج ایرانی، در رأس اخبار قرار گرفته است. تبلیغات ارتجاع و استکبار می‌خواهد قضیه را به دروغ به درگیری حجاج ایرانی با حجاج دیگر کشورها و سپس دخالت عربستان مربوط کنند؛ توطئه آمریکا و اجرای عربستان است.

در دفتر آیت الله خامنه‌ای، جلسه‌ای با حضور من و ایشان و نخست وزیر و آقای موسوی اردبیلی داشتیم. موضوع مکه و عکس‌العمل‌های ممکن از طرف ما را مورد بررسی قرار دادیم. جلسه فوق‌العاده دولت با حضور سران قوا تشکیل شد و پس از بحث، تصمیماتی اتخاذ شد. قرار شد سه روز عزای عمومی اعلان شود و فردا تعطیل و راهپیمائی عمومی در سراسر کشور باشد و رئیس جمهور مصاحبه کنند.

با عربستان تماس گرفته شد. آقای ]مهدی[ کروبی ]نماینده امام و رئیس حجاج ایرانی[ گفت پنجاه ویک جنازه به دست خودمان رسیده و تعدادی هم در دست سعودی‌ها است و به مجروحان که در دست سعودی ها است، اجازه ملاقات و عیادت نمی‌دهند.

شایعه‌ای هست که مرتضائی‌فر (وزیر شعار) شهید شده و آقای ]عبدالله[ جوادی آملی مجروح است. آقای کروبی گفته عده‌ای از شخصیت‌ها مجروح شده‌اند که بناست همراه جنازه‌ها به ایران بازگردانده شوند. قرار شد هیأتی برای بررسی امور به عربستان بروند که تا ساعت یک و نیم بعد از ظهر، هنوز ویزا داده نشده است.

ظهر به دفترم آمدم. جمعی از نمایندگان با نگرانی برای کسب اطلاع و تکلیف آمدند. امروز در تهران، مردم به طور پراکنده تظاهرات داشته‌اند و به سفارتخانه‌های عربستان و کویت و بعضی جاهای دیگر حمله و آسیب‌هایی وارد کرده‌اند. کارگران کارخانه‌ها و دانشجویان به خیابان ها ریخته‌اند.

عصر در دفترم کار کردم. آقای ]فریدون[ مهدی نژاد آمد. اطلاعاتی از وضع مکه آورد. به گفته منابع او که از طریق تلفن از اروپا به ما می‌رسد، حدود ششصد نفر شهید داریم و جمعی از شخصیت‌ها مصدوم شده‌اند، از جمله آقایان کروبی، حجازی، غیوری و هاشمیان. گفتند آقای مرتضائی‌فر زنده است و درباره ضربه‌هایی که می‌توانیم به عربستان بزنیم، بررسی شد. توصیه شد کمک کنند یک گروگان آلمانی را از طریق سوریه آزاد کنند.

دکتر ولایتی آمد. گزارش سفر به آلمان و سوئیس را داد و راجع به اقدامات علیه  عربستان و همچنین در مورد عدم اجازه سعودی برای رفتن هیأت اعزامی ما صحبت کردیم.  قرار شد بدون اجازه پرواز کنند. آقای حسنی سعدی اطلاع داد که در عملیات امروز، عراقی‌ها را از میمک تا حدود زیادی عقب رانده‌اند. به آقای ]کمال[ خرازی ]رئیس ستاد تبلیغات جنگ[ گفتم فردا اخبار جنگ را بزرگ کنند. آقای ]احمد[ جنتی ]رئیس سازمان تبلیغات اسلامی[ درباره مقصد راهپیمائی مشورت کرد: مجلس یا دانشگاه، گفتم هر جا باشد مانعی ندارد. اگر مجلس بیایند، من صحبت می‌کنم.