خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

توصیه هاشمی به نخست وزیر و وزیر خارجه درباره قطعنامه ۵۹۸ *** آزمایش موشکی محسن هاشمی در سواحل جنوب کشور

  • سه شنبه ۳۰ تیر ۱۳۶۶

 

سه‌شنبه 30 تیر  |  24 ذیقعده 1407                        21 جولای 1987

از رادیو آمریکا، خبر تصویب قطعنامه ]598[شورای امنیت به اتفاق آرا مبنی بر آتش‌بس در جنگ ایران و عراق را شنیدم. در این قطعنامه  از آغاز حمله و تخلفات از موازین بین‌المللی که اشاره به تخلفات عراق است، اظهار تأسف شده است، ضمن اشاره به بایکوت طرفی که قطعنامه را نمی‌پذیرد.

به نخست وزیر و وزیر خارجه گفتم که بگویند اگر حسن نیت داشتند، به جای اینکه وعده بدهند، کمیته‌ای را که در آینده آغازگر جنگ را مشخص کند، قبل از  صدور قطعنامه مشخص می‌کردند که راهی برای ختم جنگ باشد و نیز آمریکا هم اکنون با حضور نظامی در خلیج‌فارس، نقض بند پنجم  این قطعنامه را کرده که می‌گوید، دولت‌های دیگر از کاری که باعث تشنج بیشتر و توسعه دامنه جنگ است، بپرهیزند.

آقای صیاد شیرازی آمد و درباره جنگ خلیج‌فارس حرف زد. گزارش‌ها را آوردند، خواندم. مسأله مهم دنیا، حضور آمریکا در خلیج‌فارس و زده شدن پرچم آمریکا بر کشتی‌های کویتی است؛  دلهره عجیبی در دنیا بر سر اینکه آیا بین ایران و آمریکا درگیری پیش خواهد آمد یا نه، وجود دارد.

سر شب محسن آمد. او به همراه تیم موشکی، عازم جنوب است که می‌خواهند از موشک ساحل به دریا استفاده کنند. خبر آورد که ساصد ]= سازمان صنایع دفاع[، موشک با برد 70 کیلومتر را آزمایش کرده و موفق بوده است. شیرینی آن را هم آورده بود. آقای نخست وزیر، تلفنی از دستگاه قضائی گله کرد که بعضی از مسؤولان وزارت بازرگانی را بازداشت کرده‌اند؛ از من خواست که کمک کنم.