خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

گزارش موسوی خوئینی‌ها در جلسه سران قوا *** مقدمه هاشمی بر کتاب آیت‌الله منتظری

  • یکشنبه ۲۸ تیر ۱۳۶۶

 

یکشنبه 28 تیر  |  22 ذیقعده 1407                         19 جولای 1987

                           

تا ساعت هشت صبح در منزل برای نوشتن مقدمه کتاب آقای منتظری صرف شد. ساعت هشت و نیم به مجلس آمدم. دکتر روحانی آمد. در امور جنگ و طرح ارتش مذاکره کردیم. در مورد پادگان شیرینو و جزیره ابوموسی و نظر آیت‌الله خامنه‌ای را درباره طرح‌های تهاجمی ما در خلیج‌فارس نقل کرد. سعیدالذاکرین ]مسئول روابط عمومی مجلس[ آمد. از کارپردازها گله داشت.

آقای قادری سفیرمان در سودان آمد. از عدم اجرای تفاهم نامه با صادق المهدی نگران بود. از مشکلات اقتصادی و سیاسی سودان گفت. آقای آصفی سفیرمان در آلمان شرقی آمد. از توسعه تجارت دو کشور راضی است و شرحی از اوضاع آلمان شرقی داد.

عصر ]مسئولین[ اتحادیه‌های تعاونی‌های تولیدی همراه ]آقای حسن عابدی جعفری[ وزیر بازرگانی آمدند. آنها  بیش از هفت میلیون تومان کمک برای جنگ آورده بودند  گزارش کار را دادند و من هم مفصلاً برای آنها صحبت کردم.

قرارگاه خاتم برای بررسی بحران خلیج‌فارس جلسه داشت که تا مغرب طول کشید و تصمیماتی اتخاذ شد. شب جلسه سران قوا در منزل احمدآقا بود. آقای خامنه‌ای در سفر آذربایجان شرقی است. آقای موسوی خوئینی‌ها ]دادستان کل کشور[ و دکتر ولایتی هم شرکت داشتند.

 امام در جلسه حضور یافتند. گزارش تصمیمات قرارگاه برای خلیج‌فارس و مراحل برخورد با وضع موجود، با فرض آمدن نیروی دریایی آمریکا را گفتم. قدم اول کشتی‌های تحت اسکورت آمریکا را می‌زنیم ولی با کمی بحث لازم ندیدند چنین کنیم. ولی پس از رفتن از جلسه، پیغام دادند که هر گونه مسؤولان مصلحت تشخیص دادند، عمل شود و جلسه سران همین را تصویب کرد و تلفنی از آیت الله خامنه‌ای هم نظر خواستم. ایشان هم همین نظر را تایید کردند.  امام در این جلسه گفتند که دولت می‌تواند در مورد تنبیه محتکران و گرانفروشان اقدام کند.