خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

ناراحتی صدام از گزارش سازمان ملل *** تأسف امام از روحیه ضعیف برخی فرماندهان

  • چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۶۶

 

چهارشنبه 23 اردیبهشت  |  14 رمضان 1407                 13  می 1987

ساعت نه صبح  به مجلس آمدم.  ]آقای محمد جواد ایروانی[ وزیر ]امور اقتصادی و [ دارائی آمد. از مشکلات احتمالی ارزی در سال جاری گفت و خبر داد که به همین دلیل از سهمیه ارزی دفاع هم کاسته‌اند. سفیر دانمارک، سفیر سوئد و سفیر کوبا جداگانه آمدند و راجع به توسعه روابط حرف زدند. سفیر دانمارک برای کانادا درخواست توسعه روابط داشت و در مورد همکاری بیشتر در صیادی صحبت شد.  با سفیر سوئد در مورد توسعه روابط با انگلستان و کمک به نجات «تری ویت» و ربوده شدگان ایرانی در لبنان و با سفیر کوبا درباره حرکت جدید شوروی در خلیج‌فارس بحث شد. ظهر ]مسئولان[ روابط عمومی ]مجلس شورای اسلامی[ برای برنامه هفته مجلس آمدند.

اعضای هیأت بین‌المجالس آمدند و گزارش سفر و اقدامات در نیکاراگوئه را دادند. عصر هیأت رئیسه ]مجلس[ جلسه داشت. مطابق معمول در جلسات نشست هیأت رئیسه برنامه‌های هفتگی مجلس و امور مهم کارها بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود. امروز عراق به دو پالایشگاه اصفهان و تبریز حمله کرده است. خسارت کم بوده، ولی احتمالا شروع حمله به مراکز غیر صنعتی است.

افطار با دیگر سران قوا مهمان احمدآقا بودیم. امام بعد از افطار به جلسه آمدند. آقای رئیس جمهور و من گزارش سفر وزیر خارجه سوریه را دادیم. امام احتمال دادند اقدام شوروی از ترس توجه ما به آمریکا است. بمباران امروز عراق، عکس‌العمل صدام از ناراحتی پخش گزارش هیأت سازمان ملل درخصوص استفاده عراق از اسلحه شیمیائی و عدم دلیل بر استفاده ایران از شیمیائی است.

گزارش وضع جنگ را دادم. امام از وضع روحی ضعیف بعضی از فرماندهان ابراز تأسف کردند و بعضی را هم ستودند و قبول کردند که برای بسیج نیرو مطلبی بفرمایند. بحث جلسه درباره کمبودها و گرانی‌ها بود.

آقای ]میرحسین موسوی[ نخست وزیر، ضمن ارائه گزارشی از کمبودها و مشکلات، خواستار اختیارات فوق‌العاده برای کنترل نرخ ها و اصلاح وضع توزیع شد. آقایان خامنه‌ای و موسوی اردبیلی -  مشروط به استفاده از گروه کارشناسی برای طرح و اجرا - موافقت کردند که نخست وزیر نپذیرفت و احمدآقا در نتیجه بخش بودن اقدامات، تردید داشت. بالاخره قرار شد از طریق تصویب مجلس، برای اختیارات نرخ گذاری و کیفر محتکران و گرانفروشان اقدام شود.