خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

گزارش شمخانی و رحیم صفوی از قرارگاه امام علی(ع) *** حضور هاشمی در شلمچه

  • چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۶۶

 

چهارشنبه 19 فروردین   |  9 شعبان 1407                 8  آوریل  1987

 

مهدی بیدارم نکرد. ساعت یک ربع به پنج بامداد، با زنگ پاسدارها بیدار شدم. گفتند که آماده حرکت هستند. فوراً بلند شدم، نماز خواندم، لباس بسیجی پوشیدم و ساعت پنج حرکت کردیم. آقایان ] حسن[ روحانی، ] مصطفی[  ترابی و ] ابراهیم[ سنجقی هم آمده بودند. یکسره تا نزدیک اراک رفتیم. صبحانه را در صحرا، کنار چاه آب و مزرعه‌ای صرف کردیم. محافظان، عسل و سرشیر از قم گرفته بودند. هوا هم‌سرد بود. از آنجا یکسره رفتیم تا جنوب ملاوی، کنار رودخانه و مزرعه‌ای ماندیم. نماز ظهر را خواندیم و ناهار  را که از ملاوی، چلوکباب برگ گرفته‌بودند، خوردیم. به سوی خوزستان حرکت کردیم و نزدیک غروب رسیدیم.

شب را در اهواز در جنگلی ماندیم. شام  کاهو صرف شد و استراحتی نمودیم.  سپس به قرارگاه خاتم یک بعثت رفتم. بنا بود فرماندهان سپاه، ساعت هشت آنجا بیایند. اطلاع دادند چون امروز عصر، دشمن قسمتی از تصرفات دیشب را پس گرفته، لازم است در مقر بمانند و تهاجم را برای پس گرفتن خط تصرفی دیشب هدایت کنند، نمی‌توانند بیایند.

قرار شد ما جلو برویم. بعد از شام به سوی منطقه شلمچه حرکت کردیم. برق توپخانه‌ها و منّورها و صدای انفجارها از شدت جنگ خبر می‌داد. ساعت ده شب  به قرارگاه امام علی(ع) رسیدیم  فرماندهان قرارگاه‌ها و آقایان ] علی[ شمخانی و ] یحیی رحیم[ صفوی و ]محمد[ باقری ] افشردی مسئول اطلاعات نیروی زمینی سپاه[ و ... جمع بودند. گزارش کامل عملیات چند روز گذشته کربلای8  را دادند.

با اینکه در ساعت اولی حمله موفق شده‌ایم گام محکمی به جلو برویم، دشمن برای پس گرفتن آن، سخت می‌جنگد و تاکنون دو سه بار، قسمتی از خط دست به دست گشته و از آن ساعت که ما در قرارگاه حضور داشتیم، لشکرهای 27 رسول الله(ص) و نجف اشرف و علی بن ابی طالب(ع) که از لشکرهای نیرومند ما هستند، برای تکمیل خط و پس گرفتن نقاط از دست رفته، وارد جنگ شده بودند. تا ساعت دو بامداد که ما در آنجا بودیم، تقریبا همه اهداف را گرفته بودند. چند گلوله توپ روی قرارگاه ما فرود آمد، ولی آسیب مهمی وارد نکرد.

قرار شده تعدادی از واحدها برای شرکت در عملیات به طرف شمال بروند. فرماندهان نوعاً معتقد بودند، عملیاتی که بناست قرارگاه حمزه در شمال غرب و رمضان انجام دهد، با توان موجود در دستشان، پیروزی کامل ندارد و فقط بعضی از اهداف را خواهد گرفت، ولی خوش بینی قرارگاه رمضان زیاد است. ساعت سه و نیم  بامداد به اهواز رسیدیم و در گلف خوابیدیم.