خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1366/ کتاب «دفاع و سیاست»

عتاب شدید امام به سید محمد خامنه‌ای *** درخواست حمایت هاشمی از گروه ۹۹

  • پنجشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۶۶

 

پنجشنبه 13 فروردین   |  3 شعبان 1407                    2 آوریل 1987

آقای عبدالله نوری ] نماینده امام خمینی در جهاد سازندگی و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس[ آمد. شرح مذاکراتش با آیت‌الله منتظری را داد که ایشان را تشویق به   عادی‌تر کردن وضعشان کرده ‌است و پیشنهادهایی از این جهت داشت؛ منجمله رفت و آمد بیشتر مسؤولان با ایشان. درباره تشکیل گروهی برای نظارت بر خرج بودجه جنگ، با ایشان مشورت کردم؛ قرار شد حکمی بدهیم.

آقای ]سیدیحیی[ جعفری امام جمعه کرمان آمد.  در خصوص نحوه برخورد با جریان مخالف که در 99 رأی مخالف دولت[1] و هشت نفر سئوال کننده درباره سفر مک‌فارلین - که مخالف نظر امام عمل کرده‌اند - پرسید. بیشتر مایل بود از من برای تبرئه آنان جوازی بگیرد که گفتم در شکل ظاهر، آنها به وظایف نمایندگی عمل کرده‌اند، ولی روح عمل آنها، حرکت در جهت خلاف نظر امام و بدون توجیه منطقی است.

عصر آقای ]محمدحسن[ اختری، سفیرمان در سوریه آمد. مسائل مهم مبتلابه لبنان و سوریه را گفت؛  هم نظر داد و هم مشورت کرد. تاکید داشت، در این مقطع مصلحت نیست که سوری ها را از خودمان جدا کنیم. من هم همین نظر را داشتم؛  بنا شده وزیر نفت سوریه را بپذیریم. شب به مطالعه و تماشای تلویزیون گذشت.

 

 

[1] - در پاییز سال 64 در جریان رأی اعتماد به مهندس میرحسین موسوی، تعداد 99 نفر از نمایندگان، علی رغم اطلاع از نظر امام خمینی(ره) رأی موافق به نخست وزیر ندادند. رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات سال 1364، امید و دلواپسی»، به اهتمام سارا لاهوتی،  صفحه 283.  نمایندگان محافظه کار، پس از افشای ماجرای مک فارلین، با تنظیم نامه ای با امضای هشت نماینده، دکتر ولایتی وزیر امور خارجه را استیضاح کردند که با سخنرانی امام خمینی (ره) و نهیب ایشان، نامه استیضاح را پس گرفتند. این هشت نماینده عبارت بودند از آقایان سید احمد حسینی سیرجانی، جلال الدین فارسی، نیکروش، سید محمد خامنه ای،  موسویانی، حسنعلی نجفی رهنانی، مرتضی فهیم کرمانی و ابراهیم اسرافیلیان. رجوع کنید ← کتاب ماجرای مک فارلین؛ فروش سلاح _ آزادی گروگان ها، محسن هاشمی، حبیب الله حمیدی، دفتر نشر معارف انقلاب.